Trends in Content Marketing
De wereld is continu in verandering. De internetwereld draait zelfs nog een stukje sneller. En dus is het zaak om ook op het vlak van content marketing de evoluties goed te volgen. Je wil toch dat jouw website blijft hoog scoren in Google, Bing en de andere zoekmachines, niet?
Scherp blijven is dus de boodschap. Verzorg je content marketing en hou je Google-score hoog. Enkele evoluties en tips.
Marketing met een doel én met open vizier
Je wil een website? Neen, je wil klanten. Maar door gewoon te vertellen wat je doet kom je er zeker niet. Klanten en vooral ook potentiële klanten moeten jou authentiek vinden. Herkenbaar. Een beetje als die stem van een zangeres die je uit de duizenden herkent. Dat gevoel.
Wees dus niet bang dat stapje verder te gaan. Spreek je uit, geef je mening. Bezoekers waarderen enorm jouw mening. Of ze het er nu mee eens zijn of niet. Zo gaan ze je vertrouwen. En het effect van die enkele bezoekers die jouw mening niet lusten en weg klikken weegt heus niet op tegen het gevoel van vertrouwen dat je op die manier creëert bij al die anderen.
Wees jezelf, authentiek, open. En zorg dat je niet alleen vertrouwen opwekt maar het ook waard bent 😉
Is content marketing een holle slogan?
Dat dacht je maar. Content marketing is ondertussen een essentieel onderdeel van jouw marketingstrategie geworden.
Bezoekers naar jouw website brengen, vertrouwen genereren, leads (contacten) oppikken en bestaande klanten binden, daar draait het om.
Maar helaas, je bent niet de enige die tot dat inzicht gekomen is. Vlug een blogje in mekaar gooien en dan lekker achterover leunen … het werkt niet in een wereld vol snoeiharde concurrentie. En dus moet je opvallen. Door steengoede content, maar ook door een multimediale aanpak. Gebruik video, schrijf een e-boek, of gebruik zogenaamde infographics. Dat laatste zijn ondersteunende grafieken of beelden die je inhoud verduidelijken en snel behapbaar maken. Een goede infographic kan ook apart gedeeld en begrepen worden. Ideaal dus om even te posten op sociale media (Facebook, LinkedIn, Instagram, …).
Je merkt het … tekst alleen is dus al lang niet meer voldoende.
Ontdek hoe WebWinnaar ook jouw website beter in de markt zet
Een stevige inhoud (long content) wordt nog belangrijker
Moet dat echt, lange teksten? Wel, de concurrentie op de markt voor ‘aandacht’ is enorm. Je zal dus moeten opvallen. En dat doe je bijvoorbeeld met stevige inhoud (content) die bulkt van de verfrissende ideeën en jouw bezoeker ‘vast houdt’.
Dus eenvoudig met enige regelmaat een snoepje, een ‘content snack’ loslaten op jouw doelgroep volstaat niet meer. Uiteraard biedt deze aanpak nog steeds een (beperkte) meerwaarde. Maar langere, goed uitgebouwde teksten hebben veel meer impact. Ook op Google. Want zoekmachines worden steeds slimmer en gaan de relevantie van jouw web-teksten meten en afzetten ten overstaan van de interesses van jouw publiek. Op basis van algoritmes die overigens dagelijks bijgestuurd worden.
‘Less is more’ is dus duidelijk voorbijgestreefd. Een artikel van minimaal 500 woorden dat goed gestructureerd is zal een exponentieel grotere impact hebben. Ga er gerust van uit dat zowel jouw bezoeker als Google graag de tijd nemen om een artikel met enige diepgang te lezen.
Wel opletten: er is een groot verschil tussen een diepgravend artikel en een eenvoudige web-pagina. Die laatste wordt door jouw bezoeker ‘gescanned’ en moet voldoende triggers (zogenaamde ‘Call to Actions’) bevatten om jouw bezoeker dieper in je website te leiden.
Content Marketing strategie – Weet wat je doet
Eigenlijk is het gewoon zoals met alles wat je doet. Eerst even goed nadenken en helder bepalen welke doelen je wil bereiken. En pas daarna stap voor stap je inhoud, je ‘content’ verzorgen. Durf overigens bij het bepalen van die doelstellingen gerust meetbare elementen te gebruiken.
Daarbij ga je uiteraard de regels van het spel volgen inzake opdeling van teksten, gebruik van hoofdingen (headers), gebruik van beeldmateriaal, infografieken, …
En daarnaast kan je er misschien op letten dat je deeltjes van jouw materiaal toch als ‘snacks’ kan aanbieden op diverse kanalen zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, … Ook daar bestaat een hippe term voor: ‘content atomisatie’.
Als je je strategie bepaalt kan het overigens absoluut geen kwaad om daarin ook enkele op het eerste zicht verouderde media te betrekken. Een goede folder, info-kaartje, publiciteit op een evenement … Het hangt immers allemaal samen en leidt uiteindelijk tot aandacht en … meer klanten!
Samengevat: zorg voor een goede mix van online en offline content.