WebWinnaar - Infograph AIDA formule en conversie optimalisatie voor websites en webshops die hoog scoren in Google en andere zoekmachines

Het AIDA-model voor website conversie

AIDA? Neen, niet de opera van Verdi. Wel een klassiek marketing model dat gebruikt wordt voor de ontwikkeling van een reclameplan. Maar ook perfect toepasbaar in de wereld van websites, e-mail marketing, webshops, …

Wat is het AIDA-model?

Het AIDA-model omschrijft een marketingactie (reclame) in vier stappen. Aan de hand van de vier stappen in het AIDA-model wordt het beslissingsproces van jouw potentiële klant uitgebeend en in kaart gebracht.

De afkorting AIDA staat voor Attention, Interest, Desire, Action. Vrij vertaald: Aandacht, Interesse, Verlangen, Actie.

 

 

Hoewel de AIDA formule ontstond in marketing kan het model kan op heel wat terreinen toegepast worden. Gewoon omdat het inspeelt op de onderscheiden fasen in een beslissingsproces. De uitwerking verschilt uiteraard per situatie. Maar aan de basis kan je de AIDA-formule heel nuttig inzetten bij bijvoorbeeld websites, verkooppresentaties, advertenties, Google AdWords, jouw catalogus, ja zelfs voor een sollicitatiebrief.

Laat ons de vier fasen even van naderbij bekijken.

Fase 1: Attention (aandacht)

Alles begint met het trekken van de aandacht van jouw potentiële klant. Het doel van deze eerste stap bestaat er in om de consument bewust te maken van het bestaan van jouw product of dienst. De meest gebruikte methode om de aandacht van de consument te trekken is door middel van massacommunicatie. Maar in heel wat gevallen is dat absoluut niet de beste keuze. Een meer persoonlijke vorm van communicatie is immers veelal een stuk effectiever!

Let er in ieder geval op dat je de zoektermen die jouw mogelijke klanten zouden gebruiken in een zoekmachine zoals Google gebruikt in jouw web-teksten, online advertenties of e-mail campagnes.

Bied je bijvoorbeeld scherp geprijsd drukwerk aan en wil je klanten binnen trekken via hun naamkaartjes? Gebruik dan zeker de term ‘Goedkoop naamkaartjes drukken’ in je advertenties, je landingspagina’s, of de hoofding van je e-mails.

Fase 2: Interest (interesse)

In deze fase van het AIDA-model moet de interesse van de doelgroep worden opgewekt. De doelgroep moet de indruk krijgen dat de boodschap relevant voor hen is. Dit doe je bijvoorbeeld door unieke kenmerken van jouw aanbod te vermelden.

Je begrijpt meteen dat het superbelangrijk is jouw doelgroep goed te bepalen en te doorgronden. Als je dat niet goed doet, dan is de kans groot dat je verhoudingsgewijs slechts bij zeer weinig mensen wiens aandacht je alvast getrokken had ook de nodige interesse gaat opwekken!

Fase 3: Desire (verlangen)

Jouw potentiële klant moet het gevoel krijgen dat jij zijn of haar probleem kan oplossen. Benadruk nogmaals jouw sterkste argumenten en doe dat vooral in termen van oplossingen. Beantwoord de vragen en behoeften die jouw doelgroep heeft en bied een oplossing. Combineer oplossingen en voordelen. Bijvoorbeeld: ‘Maatwerk voor superscherpe prijzen’.

Jouw mogelijke klant is zich ondertussen bewust van het bestaan van jouw product of dienst en vindt het als interessant. In deze derde stap wordt hij zich bewust van de voordelen en groeit stilaan het verlangen om via jouw aanbod zijn probleem op te lossen.

Fase 4: Action (actie)

Dit is de laatste stap van het AIDA-model. De stap waarin jouw bezoeker en mogelijke klant converteert tot een échte klant. Uit andere artikelen in deze blog weet je dat ‘Conversie’ de grootste uitdaging van elke eigenaar van een website of webshop is.

Jouw potentiële klant is zich bewust van het product of de dienst, kent de voordelen en is stilaan redelijk overtuigd dat dit wel eens een oplossing voor zijn behoefte zou kunnen zijn.

Het enige wat deze consument nu nog hoeft te doen is overgaan tot de eigenlijk aankoop. De triggers die uiteindelijk tot deze aankoop-actie leiden kunnen heel verschillend zijn en zijn afhankelijk van heel wat factoren (die je overigens niet allemaal in de hand hebt, bijvoorbeeld gemoedsgesteltenis, het weer zelfs, …)

Wat je wel kan (moet) doen is zorgen voor een duidelijke Call To Action (CTA), zoals bijvoorbeeld: ‘Ontvang nu uw offerte én een gratis …’.

Ook in de funnel van jouw web-marketing

Het AIDA-model komt terug in elke marketing- en salesfunnel. Attention en Interest maken meer deel uit van de marketing funnel. Desire en Action vallen onder de sales funnel. Meer informatie over de toepassing binnen jouw website vind je in ons artikel over ‘De Marketing Funnel in jouw website’.

Wil jij je bezoekers ook beter door je website leiden? We helpen je graag!

 

 

1 antwoord

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Een woordje uitleg … In conversie optimalisatie ga je er zo goed mogelijk voor zorgen dat bezoekers die landen op jouw website 1 of meerdere acties ondernemen. Acties (doelen) die jij vooraf bepaald hebt. De funnel – in het Nederlands betekent dat ‘trechter’ – bestaat uit een aantal stappen die de bezoeker moet nemen vooraleer hij echt klant wordt. Vooraleer hij converteert dus. Een ideaal toepassingsgebied voor de AIDA-formule. Meer hierover in het artikel ‘Het AIDA-model voor website conversie‘. […]

Reacties zijn gesloten.