Webwinnaar - Copywriting webteksten - Webdesign

4 Gratis gouden tips voor straffe copywriting

Hebben we het over tekst voor en gewone web-pagina? Of over een artikel voor een blog? Maakt niet uit. Respecteer gewoon enkele basisregels en de kwaliteit van je teksten, je copywriting zal met sprongen omhoog gaan!

Jij ziet er ongetwijfeld tegen op om teksten te schrijven. Maar ook jouw bezoekers razen liever door een website dan dat zij er even bij gaan zitten en rustig jouw teksten lezen.

Het moet dus echt wel de moeite zijn en tegemoet komen aan de verwachtingen en verlangens van jouw bezoekers.

Enkele Gouden tips?

Leuk om weten is dat deze belangrijke tips rond copywriting eigenlijk meer met het uiterlijk te maken hebben dan met de inhoud. Raar, toch? De kern achter dat verhaal is dat je het jouw bezoeker / lezer gewoon gemakkelijk moet maken om door je artikel te gaan. Gooi nergens barrières op.

 

Hou het vooral kort

Akkoord, soms is het zinvol om zogenaamde ‘lange content’ te bieden. Een top-artikel dat heel diep ingaat op een thema, waarbij jouw bezoeker zowat alles vindt wat hij rond dat thema zou willen weten.

Maar veelal is het gewoon beter de inhoud van je pagina’s en artikels vrij kort en vooral overzichtelijk te houden.

Schijf met name korte paragrafen, korte, actiegerichte zinnen. Een paragraaf mag gerust slechts 1 zin zijn. Zelfs 1 woord!

Vergeet ook niet dat jouw lezer niet rustig in een brochure zit te bladeren, maar naar een ietwat flikkerend scherm(pje) zit te staren.

 

Toon je lezer de weg

Meer nog, wees zo duidelijk dat jouw lezer nog weinig keuze heeft.

Trek je bezoekers met de haren naar binnen door een steengoede, uitdagende, of nieuwsgierig makende titel. Heb je de lezer te pakken, heb je zijn onverdeelde aandacht of nieuwsgierigheid, dan ben je al halfweg.

Dat klinkt poepsimpel, maar is het niet. Want je wil een korte, uitdagende, boeiende titel, waarin je duidelijk de inhoud aangeeft en bovendien de nodige zoekwoorden verwerkt … Spendeer daar dus gerust de nodige tijd aan!

Aan de binnenkant van je artikel zorg je er voor dat de weg vooruit heel helder blijft:

  • Korte alinea’s
  • Voldoende tussentitels
  • Af en toe een kleine opsomming
  • En op de juiste plaatsen een goede Call-To-Action (CTA)

De basis-idee: vermijd dat je bezoeker teveel moet nadenken.

 

Wees duidelijk. Héél duidelijk.

Hou je bezoeker geboeid. Gebruik heldere voorbeelden en herkenbare situaties. Zorg dat je lezer ‘ziet’ wat je beschrijft. En uiteraard gebruik de je daarbij de juiste afbeeldingen.

Druk je bezoekers ook met de neus op de feiten. Gebruik voldoende feiten en cijfers. Relevante, liefst messcherpe citaten kunnen uiteraard ook helpen.

Zeg bijvoorbeeld niet:

‘Mensen zullen gemakkelijker je tekst lezen als er beelden in staan’.

Maar schrijf:

‘Een tekst met afbeeldingen wordt 95% meer gelezen dan een artikel zonder illustraties!’

 

Maak de juiste woordkeuze

Gebruik vooral woorden die aan ‘winst’ doen denken, vermijd woorden die refereren aan ‘verlies’. Mensen hebben een hekel aan verliezen.

Een voorbeeld van winst- en verliestaal:

Schrijf niet: Verlies niet langer bezoekers en gebruik onze tips.

Maar wel: Trek meer bezoekers dankzij onze tips.

Vermijd ook woorden die een negatieve associatie oproepen. Zo doet een knop met ‘BETALEN’ wat pijn, maar is ‘BESTELLING AFRONDEN’ veel zachter.

Geef bezoekers ook niet het gevoel dat ze iets moeten doen, dat ze moeten werken. Zo zou je onder de korte inhoud van je artikel een knop ‘LEES VERDER’ kunnen zetten. Maar bon, dan moet ik klikken, mij goed zetten en beginnen lezen. Nogal vermoeiend allemaal.

Misschien kan je diezelfde link ‘NAAR HET VOLLEDIGE ARTIKEL’ noemen. Zonder werkwoord dus.

Een vergelijkbaar voorbeeld: Zeg niet ‘Bestel het proefpakket hier’, maar beter ‘Krijg hier toegang tot jouw proefpakket’. Krijgen is immers gemakkelijker dan bestellen …

 

Toch weinig reactie op jouw pagina of artikel?

Dat wil nog niet zeggen dat jouw pagina niet bekeken of gelezen wordt. Je gebruikt best Google Analytics om het traject dat jouw bezoekers in je website afleggen door te meten. Dat zal je zeker helpen om de conversie van bezoeker naar klant te optimaliseren!

Kan je wat hulp gebruiken bij je Copywriting, je web-teksten? We helpen je graag!