14 Gratis tips voor het schrijven van professionele web-teksten
Professionele web-teksten schrijven in 1-2-14. Klinkt wat raar? Nee hoor! In dit artikel deel ik graag 14 tips met jou om de teksten voor je website optimaal te verzorgen. En als je liever niet zelf de teksten schrijft, dan weet je meteen toch hoe je de kwaliteit van je (web-)leverancier kan beoordelen.
Ik help je uiteraard graag. Maak gerust een afspraak! Maar ik geef je ook graag een aantal super-interessante tips om zelf aan de slag te gaan. Hier gaan we …
Waarom?
Jouw website is een belangrijk uitstalraam van jouw zaak. Zijn de teksten op jouw website ietwat onduidelijk, rommelig, wat te pompeus of gewoon slecht, dan verlies je omzet. Zoveel is duidelijk. Het effect op de perceptie van jouw ‘merk’ of van de kwaliteit van jouw diensten of producten is erg groot. Verschillende wetenschappelijk onderbouwde studies tonen dit aan.
Het omgekeerde is ook waar. Teksten van hoge (web-)kwaliteit creëren vertrouwen en benadrukken de kwaliteit die je in jouw producten of diensten wil leggen. Je zal ook veel beter gevonden worden in zoekmachines, het aantal shares zal verhogen en je zal gemakkelijker backlinks krijgen (websites die naar jou ‘linken’).
Opgelet: ‘goede web-teksten’ en ‘mooie teksten’ zijn absoluut geen synoniemen. De kunst bestaat er in het juiste evenwicht te vinden. En daarbij geef ik je dus graag 14 gratis tips!
Tip 1 – Begin met een zoekwoorden-onderzoek
Vooraleer je ook maar 1 woord in je website plakt moet je eens goed nadenken over de belangrijke zoekwoorden. Met welke termen denk je dat zoekers op het internet op jouw site terecht zouden moeten komen? Je zal daarbij zelf al de belangrijkste kunnen uitfilteren, maar er is ook online hulp!
Misschien ben je al bekend met de Google Keywordplanner. Met deze tool van Google kun je uitgebreid zoekwoordonderzoek doen. Althans, vroeger … Tegenwoordig ben je al verplicht om een actieve AdWords campagne te gebruiken. En om echt alle data te zien moet het account zelfs een bepaalde grootte hebben. Betalen dus …
Gelukkig zijn er een aantal alternatieven, waaronder bijvoorbeeld Ubersuggest van Neil Pattel. Met deze tool kun je snel zoekwoordonderzoek doen. Ook voor zogenaamde longtail zoekwoorden kan dit erg interessant zijn! Probeer het eens. Je SEO (Search Engine Optimalisatie) zal er wel bij varen ;-)
Er is trouwens nog een veel gemakkelijkere weg om ideeën op te doen. Tik gewoon je basis-zoekterm in het Google zoekvenster en wacht met op Enter te drukken. Er zullen heel wat leuke suggesties verschijnen. OK, je mist dan alle info over bijvoorbeeld de concurrentie op die term, of het zoekvolume, de Cost per Click en zo verder. Maar het helpt je zeker al op weg! Tik ook eens een ‘underscore’ (_) voor je zoekterm en ontdek wat er allemaal aan suggesties op je Google-scherm verschijnt.
Tip 2 – Prop een pagina niet vol met zoekwoorden
Zoekwoorden zijn een middel om de inhoud waardevol, leesbaar en zoekvriendelijk te maken. Maar wanneer je overdrijft en pagina’s vol zoekwoorden propt, dan bereik je precies het tegenovergestelde. Tot zelfs volledige schrapping uit de zoekmachines.
Overigens, zoekmachines worden met de dag slimmer. Je hoeft absoluut niet elke denkbare variant van een zoekterm voor Google te gebruiken opdat de ‘search engine’ zou begrijpen waarover een bepaalde pagina juist gaat.
Zo zal Google begrijpen dat bijvoorbeeld ‘vakantie’ en ‘verlof’ in vele gevallen dezelfde inhoud dekken. En dat geldt natuurlijk ook voor ‘auto’ en ‘wagen’, of ‘hobby’ en ‘vrijetijdsbesteding’, ‘eetgelegenheid’ en ‘restaurant’, …
Tip 3 – Gebruik krachtige call-to-actions (CTA’s)
Wat wil je dat lezers doen met de inhoud die je maakt? Als jouw antwoord simpelweg ‘lezen’ is, dan moet je dringend terug naar de tekentafel.
Vooraleer je begint met schrijven, moet je weten wat je call-to-action zal zijn, wat je wil dat bezoekers als volgende stap doen. Pas daarna kan je je teksten zo overtuigend maken dat jouw bezoekers als het ware naar die actie-knop gezogen worden. Schrijven voor het web, dat is pure marketing!
Snel enkele voorbeelden van een ‘call-to-action’:
- Download iets
- Abonneer op de nieuwsbrief
- Vraag een demo
- Deel inhoud op sociale media
- Of … Koop mijn product ?
Wanneer je een call-to-action schrijft, zet jezelf dan in de schoenen van jouw bezoeker. Hoe kan je een CTA en inhoud maken die jouw marketing-doelen helpen bereiken en die bovendien bezoekers die jou amper of nog niet kennen toch kunnen overtuigen om een actie te ondernemen? Werk dus in stapjes, verwacht niet dat mensen gemakkelijk overtuigd worden.
Help mij sterke Call-To-Actions te schrijven
Tip 4 – Simpel, schrijf voor je doelgroep, niet voor jezelf
Online marketing? Dat doe je voor je publiek. Je schrijft hun taal, je gebruikt hun jargon. Schrijf niet uit de losse pols, maar verplaats je in de huid van je publiek.
En wees consistent. Check grondig of je taalgebruik doorheen je hele website dezelfde toon, dezelfde stijl heeft.
Tip 5 – Hyperlink naar je bronnen
Wanneer je inhoud van een andere website gebruikt, zorg er dan voor dat je de bron vermeldt en een hyperlink legt. Het getuigt van een zekere basis-etiquette en je zou dezelfde beleefdheid zeker ook waarderen. Kies daarbij de optie ‘open link in een ander venster’ zodanig dat jouw bezoeker niet onherroepelijk weg is.
Dit alles is niet alleen elementaire beleefdheid, citaten kunnen jou ook helpen backlinks te krijgen. Immers, vaak zullen de sites waarheen je linkt jouw eerlijkheid zien en je bedanken met een terugkerende link. Wat uiteraard je Google-resultaten positief beïnvloedt!
Tip 6 – Laat je lezer iets ‘voelen’
De natte droom van elke internet-marketeer: viraal gaan met een bericht, een post, een boodschap, een video. En er zijn veel factoren die daarbij een rol spelen: merk-identiteit, promotioneel voordeel, timing, gewoon geluk …
Maar zowat alles wat ooit op het net viraal ging heeft 1 element gemeen: emotionele impact!
Alle specialisten hebben hun eigen mening over welke soorten inhoud viraal zouden kunnen gaan. Een geluidloze video op sociale media? Een perfect getimede nieuws-scope? Maar ongeacht het formaat, het komt uiteindelijk neer op emotie. Maakt het verhaal je woedend, voel je je begrepen, inspireert het jou?
Met alles wat je maakt of schrijft voor het web, moet je je afvragen: als dit voorbij komt op mijn scherm, zou het me iets kunnen schelen? Als het antwoord nee is, stop dan maar met schrijven.
Dus vraag jezelf de volgende keer dat je een stukje tekst voor het web schrijft af: “Wat is goed aan dit verhaal? Hoe kan ik dit meer emotionele impact geven?” Vind de juiste ‘touch’ en koppel er dan de juiste CTA aan (tip 3, weet je nog?).
Tip 7 – Schrijf met stevige hand
Teksten voor het web moeten krachtig en direct zijn. Zinsstructuur, woordkeuze en stijl leggen de nadruk op actie. Vermijd dus in elk geval de passieve stijl. Schrijf dus niet: ‘Het dorp werd aangevallen door de troep beren’, maar ‘De troep beren viel het dorp aan’.
Gebruik korte, eenvoudige zinnen om aandacht te krijgen. En kies voor langere, meer complexe zinnen om ideeën uit te werken.
Let op deze eenvoudige tips en je teksten zullen veel boeiender worden!
Tip 8 – Korte alinea’s
Als je de opvolger van ‘Het verdriet van België’ aan het schrijven bent, waag je dan gerust aan langere alinea’s die slechts eindigen wanneer zich een soort van natuurlijke pauze opdringt.
Schrijven voor het web is echter een heel andere wereld. De aandachtsboog online is véél korter dan bij het lezen van een boek en je paragrafen moeten dat weerspiegelen.
Dus: hou het kort! Een paragraaf met vijf regels is misschien goed, maar een alinea met drie regels is nog beter. Echte webschrijvers laten trouwens regelmatig zinnen solo vliegen.
Tip 9 – Pas regelmatig je interne links aan
Iets of wat web-auteur kent het belang van interne links (zie ook de WebWinnaar On Page Optimalisatie voor zoekmachines). Door te linken naar andere pagina’s op jouw site krijg je een verbeterde SEO (Search Engine Optimization), krijgen jouw lezers extra nuttige informatie en nemen het aantal ‘paginaviews’ en de tijd die doorgebracht wordt op jouw website toe. En toch, dat is nog niet voldoende!
Je moet regelmatig oudere berichten en pagina’s herbekijken om ze bij te werken met aangepaste, nieuwe links. Dit verhoogt vooral weerom jouw zoekresultaten.
Tip 10 – Enkele SEO best practices
Gewoon jouw zoekwoorden een paar keer herhalen is uiteraard niet voldoende. Gebruik jouw zoekwoorden (en verwante woorden) waar het past: in de URL (web-adres), hoofdingen (H1, H2), metabeschrijving en zelfs in de alt-tags van afbeeldingen
Gebruik je WordPress, dan is de plug-in Yoast een goede tip! Voor je publiceert bekijk je best even de inhoudsanalyse die deze tool voor jou maakt. Je krijgt meteen een reeks nuttige tips over wat je nog snel zou moeten verbeteren.
Yoast wijst niet alleen op grote problemen zoals het missen van sleutelwoorden in de metabeschrijving, het kan jou ook helpen bij het inzoomen op belangrijke details zoals bijvoorbeeld een lage ‘sleutelwoorddichtheid’. Echt het proberen waard.
Tip 11 – Grijp je bezoekers meteen vast
Goede intro’s schrijven is moeilijk. En toch moet je in de eerste zin al aangeven hoe je je bezoeker kan helpen, waarom hij moet verder lezen.
Je wil graag wat achtergrondinformatie geven? De lezer ‘opwarmen’ om hem dan te begeleiden naar de kern van de zaak? Opgelet: voor je zo ver bent, is jouw bezoeker al lang weer verdwenen. De oplossing voor zijn probleem zal hij wel elders vinden …
Een website is immers geen literair werkstuk. Bezoekers lopen niet langs uit bewondering voor jouw verfijnd taalgebruik of heerlijke ‘flow’. Ze willen vooral meteen weten of jij biedt wat zij nodig hebben. Nu. Niet straks.
En dus kom je direct tot de kern van de zaak. Inclusief CTA (ja, daar is ie weer …).
Kijk eens naar de intro van dit artikel. In enkele woorden weet je ‘wat en hoe’ en kan je meer info vragen.
Tip 12 – Weet je het niet zeker, zoek het dan op
Wat is er meer storent dan een tekst die vol fauten staat en niet is grammaticaal correct?
Herlees dus je teksten meer dan eens. Twijfel je aan de schrijfwijze van een woord? Ben je niet helemaal zeker van een grammaticale structuur? Zoek een en ander dan even op. Of zoek een alternatief.
Wie weet krijg je binnenkort zelf complimentjes over je teksten en kan je je eigen blogpost publiceren over het schrijven van webinhoud!
Tip 13 – Hou het leesniveau laag
Hoe makkelijker jouw artikel ‘leest’, hoe beter. Er bestaan trouwens heel wat gratis tools die de leesbaarheid van jouw teksten beoordelen. Ze doorzoeken de inhoud, analyseren het vocabulaire niveau en geven een niveau-score.
Tenzij jouw onderwerp extreem niche-gericht of technisch is, streef je best naar een leesniveau middelbare school of zelfs lager.
Heb je het over een relatief eenvoudig onderwerp en is je leesbaarheids-score niet goed, dan betekent dat wellicht dat je meer eenvoudige woorden moet gebruiken en de complexiteit van jouw zinnen wat moet verlagen. Geen zogenaamde tangstructuren, gelardeerd met uitdeinende gedachtengangen tussen streepjes en met de nodige komma’s …
Tip 14 – En tot slot … laat je teksten bewerken!
Idealiter heb je iemand om de teksten die je schreef te bewerken. Een soort van eindredacteur.
Doe je dat toch zelf? Geen probleem. Maar laat dan de nodige tijd tussen de verschillende lezingen. Als jouw tekst nog te vers is, zal je geest automatisch de hiaten in je kopie verzinnen en zal je nog heel wat missen. Leg je tekst dus eerder een dagje opzij. Of toch minstens enkele uren.
Maar in een ideale wereld heb je iemand die dat herlees- en correctiewerk voor jou doet. Want zelfs met een aandachtige spellingscontrole zullen er nog dingen zijn die je mist. Vergeet niet dat achter elke goede schrijver – of het nu een bestsellerauteur is, een journalist van De Standaard of een copywriter voor een virale marketingcampagne – een geweldige editor staat.
Zullen we jou een handje helpen?
Kan je wat hulp gebruiken bij het schrijven van jouw SEO webteksten? We helpen je graag!