Website conversie versus website design – een evenwichtsoefening
Alles moet steeds maar sneller gaan, bezoekers hebben geen tijd, willen meteen beslissen, geen tijd verliezen. Anders klikken ze weg. Toch?
Misschien moeten we wat water in de wijn doen? Misschien tóch bezoekers heel even laten nadenken vooraleer ze een beslissing nemen? In hun, maar ook misschien in jouw voordeel?
Denk ook aan de verschillende types bezoekers die je in jouw doelgroep hebt (MBTI-analyse).
Misschien moeten we dan maar eens nadenken over de relatie tussen de UX (User Experience) van bezoekers in jouw website en de maximale conversie van ‘bezoekers’ naar ‘klanten’ (CRO – Conversie-ratio optimalisatie).
Je kan je conversie met heel wat verschillende technieken en middelen uitmeten. Denk maar aan A/B testen of, wat toegankelijker, een analyse van de gegevens in Google Analytics.
Als je maximaal op die conversie wil inzetten, dan ga je waarschijnlijk geneigd zijn om een aantal maatregelen te nemen die de User Experience, de ‘Client Journey’ van jouw bezoeker niet echt ten goede komen. Waar hij of zij met andere woorden niet echt vrolijk van wordt. Denk bijvoorbeeld aan irritante pop-ups die je steeds weer al of niet vriendelijk uitnodigen om je e-mail adres achter te laten, of je voor de vierde keer vragen of je wel vindt wat je nodig hebt …
Beetje kort door de bocht zouden we kunnen stellen dat onderzoek en optimalisering op het vlak van de gebruikersinterface vooral kwalitatief gericht zijn, terwijl conversie-optimalisatie eerder kwantitatief georiënteerd is.
Uiteindelijk is de subjectieve ervaring van een bezoeker of klant belangrijker dan harde cijfergegevens. Hoeveel tijd iemand op je website doorbrengt vertelt je niet per se iets over de waardering die hij of zij voor jou heeft. ‘Bounce rates’ (een maatstaf voor het aantal bezoekers dat je website verlaat zonder interactie) kun je dan ook op twee manieren uitleggen: je verliest klanten omdat je niet aan hun behoefte kan voldoen óf de klanten die je hebt kunnen juist snel vinden wat ze nodig hebben.
Ondanks die verschillen kunnen UX (User Experience) en CRO (Conversie-ratio optimalisering) prima door één deur. Sterker nog, in veel gevallen gaan ze juist hand in hand. WebWinnaar combineert al die aspecten in jouw nieuwe website!
Kan je wat hulp gebruiken bij je Content Marketing strategie? We helpen je graag!