Webwinnaar Webdesign - Content strategie voor jouw website of webshop

8 Gratis tips voor een sterke website content strategie

Gewoon wat teksten publiceren? Dat volstaat al lang niet meer. Dat had je ondertussen al wel begrepen. De zoekmachines (vooral Google en Bing) evalueren zelf of jouw inhoud al of niet relevant is voor jouw doelgroep. Op basis van steeds evoluerende algoritmes. En die algoritmes stellen ze samen op basis van het zoekgedrag van alle internetgebruikers.

En dus moet je ‘er uit springen’. Daarbij denk je misschien spontaan aan bijvoorbeeld het vermelden van je kwaliteit, geschoolde medewerkers, stiptheid, … Maar ja, je bent in ieder geval niet de enige die deze argumenten zal brengen. Impact zal dus beperkt zijn.

 

Content strategie

Daar komt het steeds weer op neer. Ontwikkel een doordachte strategie … en hou je daar dan ook strikt aan.

Met andere woorden, alles begint met heel goed nadenken over wie en wat je bent, wat jou en je producten of diensten uniek maakt, wie je doelgroep precies is en hoe je deze doelgroep via welke kanalen gaat aanspreken.

Je onderzoekt ook het gedrag van je huidige klantenkring. Welke communicatiekanalen gebruiken jouw klanten? Twitter? Facebook, LinkedIn, enkel websites? Daaruit kan je al heel wat afleiden om je volledige doelgroep op de meest efficiënte manier te bereiken.

Deze oefening vergt wat inspanning en tijd. Een goed gesprek en begeleiding door professionals is daarbij geen overbodige luxe.

Je zorgt er uiteraard voor dat de content strategie die je ontwikkelt naadloos een onderdeel kan vormen van je algemene strategie. Want anders gaat dat vanzelfsprekend leiden tot verlies aan geloofwaardigheid. Aan het einde van de rit betekent dat dat je misschien veel bezoekers zal genereren, maar dat je die bezoekers veel moeilijker zal kunnen ‘converteren’ naar effectieve klanten.

Vergeet ook niet dat je je verschillende kanalen en hun effectiviteit kan meten via bijvoorbeeld Google Analytics!

 

Content strategie voor je website in 8 stappen

 

  1. Praat niet over content, maar over doelen

Denk goed na over je uiteindelijke (commerciële) doel. Wat wil je met je activiteit of bedrijf bereiken? Wat ben je immers met een mooie, of zelfs een effectieve website als je er niet mee bereikt wat je wil bereiken?

 

  1. Succesfactoren voor een effectieve website

Denk goed na over wat er in jouw huidige organisatie nog ontbreekt om jouw doelen te bereiken. En hoe (de inhoud van) de website daarin een positieve bijdrage kan leveren. Om de eventuele kloof te overbruggen zal je een aantal meetbare succesfactoren definiëren. Zij gaan de hoekstenen van jouw content strategie vormen.

 

  1. Wat motiveert jouw publiek, jouw doelgroep

Hoe meer je over je publiek (je doelgroep, je ‘gesprekspartner’ eigenlijk) weet, hoe groter de kans dat je effectief met je bezoekers communiceert en hen ultiem kan ‘converteren’ tot klanten. Richt je communicatie op iemand van vlees en bloed die je voor ogen hebt, niet op ‘de mensen’. Jouw communicatie moet immers zo naadloos mogelijk aansluiten op de leefwereld van de mensen die je wil bereiken. Vergeet niet: mensen gaan in op jouw aanbod omdat ze er zelf iets aan hebben. Omdat het een oplossing biedt voor een vraag of een probleem waar ze tegenaan kijken.

 

  1. Verzamel de inhoud, de content

Nu je weet wie je doelgroep is en wat voor deze mensen de belangrijkste motieven zijn, kun je bepalen welke specifieke informatie nodig is om jouw eerder bepaald doel te bereiken. Informatie moet volledig, actueel, betrouwbaar en relevant zijn voor je publiek. Wat heeft jouw doelgroep nodig om zijn of haar persoonlijke doel te bereiken? En welke informatie heb jij weer nodig om jouw doel te bereiken? Hou onderweg steeds in het oog dat je blijft werken voor je klant en niet gewoonweg ‘content’ opstapelt.

 

  1. Verfijn je content strategie in een tactiek!

Bij het bedenken van je tactiek richt je je helemaal op de motivatie van je doelgroep. Op welke manier ga je voor elkaar krijgen dat jouw publiek mee stapt om je doel te bereiken? Vertrek daarbij van de idee dat jouw doelgroep een zoektocht via Google uitvoert. Waar komen ze dan uit? En bied je op die plek een duidelijke vervolgstap aan? Werk de route die je wil dat jouw bezoekers volgen heel grondig uit!

 

  1. Gebruik de juiste middelen

Dankzij je tactiek weet je of bijvoorbeeld een landingspagina geschikt is voor jouw doel. Als je doelgroep ook via een smartphone met jou wil communiceren, dan zul je daar ook je online kanaal op moeten inrichten. Sociale media kunnen daarbij nuttig zijn. Welke van die netwerken passen in jouw strategie?

 

  1. Vertaal je succesfactoren in meetbare indicatoren

Je wil weten of je goed bezig bent. En je wil kunnen bijsturen waar dat nodig is. En dus moet je prestatie-indicatoren opnemen in je content strategie. Dit kunnen kwantitatieve criteria zijn, maar ook kwalitatieve indicatoren komen in aanmerking. Bepaal ook zeer duidelijk hoe je een en ander gaat meten. Google Analytics zal daarbij bijzonder handig blijken.

 

  1. Klaar met je content strategie? Begin dan opnieuw!

Content management is namelijk een continu proces. Doelstellingen worden aangepast, inhoud verandert, technologische mogelijkheden evolueren, en ook je doelgroep verandert. En dus moeten content strategieën regelmatig opnieuw worden herbekeken en bijgeschaafd.

Kan je wat hulp gebruiken bij je Content Marketing strategie? WebWinnaar staat voor je klaar!