Webwinnaar Webdesign - Google Analytics voor jouw website of webshop

Wat is de meerwaarde van Google Analytics voor jou?

Google Analytics is er voor diverse types gebruikers. Uiteraard voor jou als zelfstandige, bedrijfsleider, vrije beroeper, … eindgebruiker dus. Maar ook voor bijvoorbeeld webmasters, copywriters en marketeers!

Google Analytics voor de bedrijfsleider

Het is de nachtmerrie van iedere website eigenaar: bergen data waar je niets mee aan kunt. Je hebt context en inzicht nodig bij al die gegevens!

Alvast enkele tips:

  • Bepaal vooraf wat je doelstellingen zijn en hoe je die meetbaar wil maken in Google Analytics. Zonder deze stap zal je nooit de tool efficiënt kunnen gebruiken.
  • Inzicht begint met de juiste data. Schakel daarom waar nodig een Google Analytics-specialist in om te checken of de tool goed geïnstalleerd is.
  • Richt je vooral op het verzamelen van sturingsinformatie over bijvoorbeeld de succesvolle kanalen, de reis van de bezoekers in jouw website (customer journey) en desgevallend het inzetten van budgetten.

 

Google Analytics voor de marketeer

Hoe kun je als (online) marketeer handig gebruik maken van Google Analytics? Een aantal basistips:

  • Besteed voldoende aandacht aan Google Analytics, maak het een vast onderdeel wordt van je takenpakket.
  • Richt je op de conversies volgend uit de doelstellingen. Zo kun je jouw werk inzichtelijk maken voor anderen.
  • Maak heldere rapporten: niet iedereen spreekt immers ‘Google Speak’.
  • Controleer je verkeersbronnen, krijg je bijvoorbeeld veel verkeer binnen via SEO, SEA of via direct verkeer? Zo krijg je inzicht in hoe je website presteert in bijvoorbeeld de organische zoekresultaten. Of bijvoorbeeld in hoe bekend mensen met jouw organisatie zijn en jouw domeinnaam rechtstreeks invoeren in hun browser.

Boek snel meer succes dankzij een WebWinnaar SEO Audit

Google Analytics voor tekstschrijvers, copywriters

Belangrijk is om inzicht te krijgen in de zoekwoorden die bezoekers gebruikten toen ze jouw website vonden in de organische zoekresultaten. Zeker goed wanneer je wil begrijpen welke terminologie jouw doelgroep gebruikt. Voorwaarde is wel dat je jouw Analytics account koppelt aan Google Search Console. Bovendien schermt Google de gebruikte zoektermen van bezoekers steeds vaker af, bijvoorbeeld wanneer het gaat om specifieke long term zoekwoorden. Het kan dus zomaar zijn dat je – zelfs wanneer je Search Console hebt ingesteld – ‘not provided’ met stip bovenaan ziet staan.

Als je bijvoorbeeld SEO-webteksten schrijft, wil je natuurlijk weten hoeveel bezoekers je website op dit moment bezoeken vanuit de zoekmachines. Dit zoek je op via Acquisitie > Alle verkeer > Bron/medium. Als je hier het organische verkeer selecteert, kun je ook over een langere periode evalueren hoeveel organisch bezoek je website trekt.

 

Google Analytics voor de webmaster

Als webmaster ben je het eerste aanspreekpunt voor het functioneren van een website. Ook voor de ‘doe-het-zelf’ webmasters een aantal handige tips:

  • Werkt Analytics nog wel? Dat check je snel door ‘realtime’ te testen. Je vindt hier een overzicht van de actieve gebruikers op jouw website.
  • Onverwachte fouten op jouw website? De kans is eerder klein, maar het is altijd mogelijk dat er plots fouten optreden op je website. Door ‘informatiegebeurtenissen’  in te stellen in Analytics, krijg je een melding als er opvallende veranderingen zijn.
  • Geef elke gebruiker van Google Analytics bij je klant in met hun eigen e-mailadres. Zo heeft iedereen enkel toegang op zijn of haar eigen niveau. Bovendien kun je hiermee voorkomen dat elke medewerker zomaar klakkeloos aanpassingen maakt in de instellingen.
  • Verbeter de snelheid van je website in zijn geheel door langzame pagina’s te identificeren. Dit doe je via Gedrag > Sitesnelheid > Paginatiming. Daar zie je gemakkelijk welke pagina’s extra aandacht nodig hebben.

Meer succes boeken via het internet? Word ook een WebWinnaar!

 

 

2 antwoorden

Trackbacks & Pingbacks

  1. […] Wat en hoe je meet? Dat is in hoge mate het domein van Google Anaytics. […]

  2. […] dan kan je perfect een kosten-baten vergelijking maken. Basisvereiste is dan wel dat je jouw Google Analytics en je advertentieprogramma met elkaar […]

Reacties zijn gesloten.