Webwinnaar - E-mail marketing campagne - Hoe begin ik er aan

Gratis tips voor jouw E-mail marketing

Opvallen in een zee van e-mails

E-mail marketing is en blijft een efficiënt kanaal om snel en goedkoop te prospecteren en potentiële klanten te overtuigen. Daarnaast kan je de resultaten van een e-mail marketing campagne gemakkelijk opvolgen zodat je eenvoudig de ROI (Return On Investment) van de campagne kan berekenen.

We worden elke dag plat gebombardeerd met e-mails. De meeste verwijderen we onmiddellijk, veelal op basis van de afzender en het onderwerp. Superbelangrijk dus om meteen de aandacht van de ontvanger te trekken.

Een gepersonaliseerde onderwerp-regel heeft overduidelijk een positieve invloed. Mensen moeten in één oogopslag meteen het gevoel krijgen dat jouw e-mail persoonlijk aan hen gericht is, en niet omdat zijn of haar e-mail adres toevallig in een groot adressenbestand zit.

Eenmaal de e-mail geopend werd (en dat is al een succes!), dan speelt het grafisch aspect ook een belangrijke rol. Hou je e-mail vooral luchtig en vlot leesbaar. Je vermijdt ook best – ondanks het feit dat je dit in diverse vormen boven zowat elke mail vindt – boodschappen zoals ‘Wordt deze e-mail niet helemaal weergegeven, kijk dan online voor de volledige versie’. Onderzoek geeft aan dat dit echt dodelijk is. Je verliest meteen het grootste deel van je publiek. Bied je een web-versie? Overweeg dan om de verwijzing onderaan te plaatsen!

Maar … dit gaat al veel te ver. Laat ons beginnen bij het begin.

Lees vooraleer je eerste campagne op te starten zeker ook het artikel ‘E-mail marketing – De basisregels’!

 

Strategie van jouw e-mail marketing campagne

Een goede e-mail marketing campagne start met een duidelijke strategie. E-mail marketing betekent immers oneindig veel meer dan alleen maar het versturen van digitale nieuwsbrieven. Naar wie gaan we de mailing versturen? Wat willen we bereiken met de campagne? En hoe integreert dit allemaal met onze website, webshop, sociale media, …

Allemaal vragen waarover je best vooraf even nadenkt.

 

De basis: een goede lijst e-mail adressen

Wil je (potentiële) klanten via e-mail contacteren, dan moet je uiteraard hun e-mail adressen hebben. Het kopen van een e-mail adressenbestand is daarbij uit den boze. Niet alleen omdat er dan veelal geen enkele garantie is dat de mensen en bedrijven achter deze e-mail adressen ook maar een klein beetje in jouw activiteiten, producten en/of diensten geïnteresseerd zouden zijn. Maar ook en vooral omdat het door de gewijzigde wetgeving (GDPR –  General Data Protection Regulation) in de meeste gevallen gewoon verboden is ongevraagd e-mails te versturen.

De oplossing? Zelf jouw mailinglijsten samenstellen. Dat kost wat meer tijd en moeite, maar is zoveel effectiever. Maar hoe kan je dat aanpakken? Enkele mogelijkheden:

  • Je kan je bestaande contacten via mail uitnodigen om zich in te schrijven.1
  • Je kan klanten of bezoekers van je fysieke winkel of webshop persoonlijk uitnodigen.2
  • Je kan een oproep op je website plaatsen, een mailing lijst inschrijfformuliertje aanbieden, of deze mogelijkheid ook aanbieden bij alle artikels in je blog.
  • Je kan in je sociale media (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, …) duidelijke knoppen (Call to Action – CTA) plaatsen naar een inschrijvingsmogelijkheid op je nieuwsbrief.
  • Of je kan ook een e-mail adres vragen in ruil voor toegang tot een e-boek, video, webinar of andere beloning. In het vakjargon heet dat een ‘lead magnet’.

 

Jouw e-mail marketing adressenlijst beheren

Structureren van je e-mail adressenbestand

Vraag bij de inschrijving nooit teveel gegevens. Niemand vindt dat leuk. Vraag enkel wat je echt gaat gebruiken in je campagnes. En verplicht mensen niet om de niet-essentiële gegevens in te vullen.

Het lijstje noodzakelijke velden is erg kort:

  • voornaam
  • naam
  • e-mail adres

Maar je kan uiteraard aanvullende gegevens vragen zoals:

  • adres
  • telefoonnummer
  • bedrijf
  • functie
  • geslacht
  • geboortedatum
  • interessegebieden / productvoorkeuren

Ben je niet van plan iets met een aantal van deze gegevens te doen? Vraag ze dan zeker niet. Hoe meer je vraagt, hoe meer mensen afhaken. Je zal dergelijke bijkomende informatie uiteraard wel heel goed kunnen gebruiken om jouw e-mail adressenlijst, en dus jouw marketing campagnes, te segmenteren en te personaliseren.

Segmenteren van je e-mail adressenbestand

Je e-mail adressenbestand segmenteren betekent gewoon dat jet de lange lijst adressen kan onderverdelen volgens een aantal kenmerken. Daarvoor moet je uiteraard wel de juiste gegevens verzameld hebben. En dan kan je  je e-mailcampagne naar abonnees sturen die beantwoorden aan het geselecteerde criterium, bijvoorbeeld ‘woonplaats’. Of enkel naar diegenen die vooraf te kennen gaven vooral in ‘fietsen’ geïnteresseerd te zijn.

Neem je bijvoorbeeld deel aan een beurs, of doe je een heel specifieke actie rond een bepaald thema waarbij je ook e-mail gegevens inzamelt? Geef die adressen dan ook een extra label mee in je bestand. Zo kan je deze doelgroep steeds afzonderen en apart benaderen.

Personaliseren

Het is belangrijk dat je je doelgroep(en) persoonlijk benadert. Een persoonlijke aanspreking is daarbij al een heel goed begin. Let wel op dat je je variabelen (zoals ‘voornaam’ steeds goed inkapselt in je tekst. Er zullen immers altijd gaten zitten in je bestand. Je zal niet voor iedereen de noodzakelijke gegevens ter beschikking hebben.

Zo gebruik je bijvoorbeeld beter niet ‘Jan, je bent …’. Want als je dat doet, dan staat er voor al diegenen waarvoor je de voornaam niet kent: ‘,je bent …’. En dat slaat natuurlijk nergens op. Je kan dus beter iets gebruiken in de zin van ‘Hallo Jan, je bent …’. Dan blijft je aanspreking steeds overeind, ook al heb je de voornaam van die persoon niet in je database zitten.

Onderhoud en opvolging

Elk gegevensbestand met e-mail adressen moet onderhouden worden. Als je een goede provider voor het beheer van je lijsten en campagnes gebruikt (zoals Mailchimp) dan gebeurt dat wel ten dele automatisch.

Zo worden adressen die niet langer bestaan automatisch opzij gezet, worden in- en uitschrijvingen netjes beheerd en kunnen gebruikers zelf hun voorkeuren aanpassen.

Toch kan het belangrijk zijn om een deel van je adressen uit je lijst te verwijderen. Het doel is immers niet een ‘lange’ lijst met e-mail adressen. Maar wel een ‘efficiënte’ lijst die jouw marketing campagnes ondersteunen en een hoge conversieratio zullen genereren.

Kijk in je e-mail pakket bijvoorbeeld eens na hoeveel mensen je laatste 10 e-mail berichten niet geopend hebben. Dat zijn duidelijk geen waardevolle ‘leads’. Gooi die adressen er gerust uit. De prestaties van je mailing campagnes zullen er wel bij varen. En je marketing budget ook ;-)

 

Het beste tijdstip om e-mail marketing campagnes te versturen

Heb je dan na wat zwoegen een goed e-mail adressenbestand? En heb je na een joekel van een writers block dan toch je eerste mail voor je debuut e-mail marketing campagne klaar? Dan is het moment van versturing gekomen. Maar wanneer doe je dat nu best?

Kort door de bocht en na diverse onderzoeken van onder meer Mailchimp, Wordstream en CoSchedule kan je de volgende vuistregels gebruiken:

  • Dinsdag is met voorsprong de beste dag om je mailing campagne te versturen.
  • Doe je dezelfde week een tweede e-mail campagne naar dezelfde doelgroep, dan krijgt donderdag de voorkeur.

Verstuur je een B2B (Business to Business) campagne, vermijd dan zeker vrijdagnamiddag en het weekeinde.

En wat is dan het ideale uur? Want ook die keuze is heel belangrijk! Ook hier valt heel wat op te rapen uit praktijktests en diverse blog-artikelen:

  • 10 Uur ’s morgens lijkt ideaal. Je mailing belandt dan niet tussen de berg berichten die jouw doelgroep moet doorworstelen bij het begin van de werkdag.
  • 20 Uur tot 22 uur is het tweede beste moment om te verzenden. Weg uit de drukke dag.
  • 14 Uur komt als derde tijdstip in aanmerking, gewoon omdat veel mensen dan even afleiding zoeken tijdens hun werkdag. Hangt natuurlijk wel af van het type activiteit van jouw doelgroep.

 

Maar misschien ga jij graag toch nog iets grondiger te werk en wil je het tijdstip van verzending ideaal afstemmen op jouw specifieke doelgroep. Want zo scoort je e-mailing campagne ongetwijfeld nog beter.

Test daarom verschillende momenten uit op je eigen doelgroep. Je kan daarvoor het schema van CoSchedule gebruiken.

Beschik je over een vrij grote database met e-mail adressen? Verdeel deze dan in 12 vergelijkbare groepen. Gelijkwaardig in aantal en typologie. En verstuur dan 12 (identieke) mini-campagnes op volgende tijdstippen:

Webwinnaar - E-mail marketing campagne - Het ideale verzendingsmoment

(Inspiratie: CoSchedule)

Evalueer per mini-campagne hoeveel mensen je campagne openden (‘Open ratio’) en hoeveel mensen doorklikten naar jouw website (‘Doorklikratio’). En publiceer bij een volgende campagne met dezelfde groepen maar op andere tijdstippen. Vergelijk alle resultaten en zoek tendensen. Zo optimaliseer je je campagnes op basis van de gewoonten en voorkeuren van je eigen doelpubliek.

Het resultaat van deze e-mail optimalisatie is dat je in de toekomst met dezelfde inspanningen een veel groter publiek bereikt en je dus een hogere kans maakt op nieuwe klanten en … een bloeiende zaak.

Kan je wat hulp gebruiken bij je E-mail Marketing strategie? We helpen je graag!