Webwinnaar Webdesign - Google Analytics voor jouw website of webshop

Waarvoor kan ik Google Analytics gebruiken?

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is de gratis webtool van Google waarmee je het verkeer op je website kunt analyseren. Je kan analyseren waar je bezoekers vandaan komen en hoe ze doorheen jouw website surfen. Waar ze afhaken ook.

Inderdaad, een sterke nieuwe website laten bouwen is slechts het begin. Met Google Analytics kan je te weten komen hoe je nog meer bezoekers naar je website kunt trekken. En als ze eenmaal op je website zijn, hoe je meer resultaat uit je bezoekers kunt halen, een hogere conversieratio (van bezoekers naar klanten).

Hoe werkt Google Analytics?

Google Analytics werkt met een trackingcode die je op je website installeert. Deze code wordt automatisch gegenereerd als je een Google Analytics account aanmaakt. Vervolgens plak je de trackingcode tussen de <HEAD> tags van je website of op het juiste plekje in je CMS. Zodra de trackingcode juist is geïmplementeerd, verstuurt je website automatisch alle bezoekersdata naar Google Analytics. En kan je aan de slag!

Wat kan je met Google Analytics doen?

Met Google Analytics kan je veel meer dan alleen het aantal bezoekers tellen van je website. Je komt te weten via welke kanalen (Google, Facebook, …) bezoekers jouw website bereikten. Hoe navigeren zij door je website en waar verlaten ze je website weer. Je kan eigenlijk zoveel aspecten onderzoeken  dat vele website-eigenaars al snel de bomen door het bos niet meer zien.

Inderdaad, als je Google Analytics voor het eerst opent, weet je niet wat je ziet. De eerste grafiek op je dashboard begrijp je nog wel. Maar daarna volgt er een uitgebreid palet aan mogelijkheden en opties. Als je niet weet welke informatie je waar moet zoeken, lijkt het net een doolhof. Maar geloof me, het loont de moeite!

Bezoekers tellen is natuurlijk leuk, maar als website eigenaar, marketeer, copywriter of als webmaster wil je meer weten. Welke pagina’s converteren goed? Welke blogs worden veel gelezen? En waar is de bounce-ratio ongebruikelijk hoog (waar mensen de site meteen verlaten)?

Boek snel meer succes dankzij een WebWinnaar SEO Audit

Waarvoor gebruik je Google Analytics?

Kort door de bocht zijn er vier belangrijke doelen waarvoor je de statistieken uit Google Analytics kan gebruiken:

  • Bijdragen aan de doelstellingen van je bedrijf of organisatie: Google Analytics is nooit een doel op zich, maar moet altijd bijdragen aan je die doelen.
  • Conversies verhogen: elke website heeft doelen waarvoor bezoekers handelingen moeten uitvoeren (een formulier invullen, bestelling plaatsen, …). Welke handelingen moeten de bezoekers op jouw website volbrengen? Met Google Analytics krijg je inzicht in de verbeterpunten om je conversies (omzettingen in actie, ‘klant’ worden) te verhogen.
  • Gebruikservaring van je website verbeteren: met behulp van Google Analytics krijg je waardevolle inzichten in de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bijvoorbeeld in waar veel bezoekers afhaken. Dan kan je daarop al meteen actie ondernemen.
  • Doelgroepen beter leren begrijpen: met Google Analytics krijg je ook inzicht in het gedrag van je bezoekers. Wanneer bezoeken zij je website vooral? Vanuit welke bronnen komen jouw bezoekers voornamelijk?

Google Analytics is nooit een doel op zich, maar moet bijdragen aan je organisatiedoelen.

Opgelet voor de valkuilen!

Wie gegevens gaat verzamelen in Google Analytics let best op enkele valkuilen! Bijvoorbeeld:

  • Verkeerde verwachtingen: Google Analytics is ‘slechts’ een middel om de gebeurtenissen op je website te monitoren. Het is geen garantie voor succes.
  • Alleen maar meten: voor je het weet zit je met behulp van Google Analytics met bergen statistieken. Dat is natuurlijk leuk, al die grafiekjes. Maar je wil natuurlijk analyseren welke factoren bijdragen of afbreuk doen aan het behalen van je doelen. Selectief zijn is dus de boodschap.
  • Alleen maar analyseren… Overbodig te zeggen dat dit natuurlijk ook zinloos is. Meten, verbeterpunten vaststellen en uiteindelijk actie nemen, daar draait het om.
  • Analyse van details: het is erg verleidelijk om je te verliezen in het analyseren van details. Vaak kun je hier – door een gebruik aan grote hoeveelheden data – geen echte conclusies uit trekken, en kun je je beter richten op het grote plaatje, je echte doelstellingen met je bedrijf of organisatie.

Kortom, Google Analytics gebruik je om gestructureerd te meten, verbeterpunten te vinden, en op basis daarvan bij te sturen.

Meer succes boeken via het internet? Word ook een WebWinnaar!