Digitale marketing in crisistijd – Gratis tips voor Zelfstandigen en KMO’s

Ook in moeilijke tijden zoals tijdens de Corona-crisis is er licht aan het einde van de tunnel. Misschien ligt jouw business stil. Of toch bijna. Maar zoals steeds is paniek een slechte raadgever.

Op de ene of andere manier gaat ook dit weer voorbij en dus is het vooral zaak je goed voor te bereiden op de herneming. Vergeet niet, jouw concurrentie doet dat zeker ook. Hou dus jouw bedrijf(snaam) top of mind bij je klanten en prospects. Zorg er voor dat wanneer alles weer tot leven komt zij niet moeten nadenken bij wie ze best terecht kunnen.


Heb je de gelegenheid om ondertussen ook online jouw producten of diensten aan te bieden? Laat die opportuniteit dan zeker niet liggen.
Stuur met andere woorden je marketing-aanpak bij en leg de juiste accenten. Hou in ieder geval de voet stevig op het gaspedaal. Nóg steviger eigenlijk.


Iedereen is nu online – is jouw digitale marketing daar klaar voor?

Mensen, jouw potentiële klanten, zijn meer dan ooit online. Ze voeren meer zoekopdrachten uit dan ooit. Maar kan jij met zekerheid zeggen dat jij voldoende zichtbaar bent? Net nu het er nog meer toe doet?

Dit is hét moment om vertrouwen op te bouwen bij prospects of het te versterken bij bestaande klanten. Beschouw een economische vertraging als een hobbel op de weg. En verzeker je van een vlotte herneming, meer nog, verzeker je van een sterk verbeterde marktpositie.

Daarom geef ik je graag een hapklare brok gratis tips die je op weg zullen helpen. Die ook zeer sterk zullen bijdragen om jouw zaak te laten herleven en te groeien. Hou daarbij ook steeds onderstaand schema voor ogen. Als jou dat intrigeert, lees dan zeker ook ons artikel rond ‘Het AIDA-model voor website conversie‘.

Veel plezier bij het optimaliseren van je online marketing!

 

 

TIP 1 – Beoordeel jouw online aanwezigheid

In deze eerste tip beoordelen we het globale plaatje. Deeloplossingen volgen later in het lijstje.

Oei, nog geen sterk presterende website? Stop dan even met lezen en bel ons (0478 88 75 68), stuur een e-mail, of vraag een vrijblijvende offerte.

Stel je bij jouw analyse van jouw online aanwezigheid onder meer de volgende vragen:

  • Is mijn website vlot vindbaar in de zoekmachines (Google, zeg maar)?
  • Is de inhoud van mijn website nog actueel? Gebruik ik nog de juiste trefwoorden. Belangrijk om weten is dat hoe ouder de inhoud op jouw website is, hoe moeilijker het wordt om deze hoog te houden in de Google-resultaten.
  • Gebruik ik betaalde online advertenties? En monitor ik deze voldoende?
  • Blijf ik voldoende in contact met mijn trouwe klanten? Geef ik voldoende aan hoe ik met de crisis omga en hoe ik hen blijf helpen? Kunnen zij vlot digitaal interageren met mij en mijn zaak?
  • En hoe zit het met mijn gebruik van sociale media?

Ben je hyper-tevreden met de antwoorden op al deze vragen? Doe dan gewoon verder zoals je bezig bent. Je zal versterkt uit de crisis komen.
Toch nog ruimte voor verbetering? Lees dan zeker de volgende tips!


TIP 2 – Zorg dat je gevonden wordt

Er zijn momenteel meer mensen online dan op straat …. Voldoende reden dus om de juiste strategieën te gebruiken om optimaal te presteren in de zoekmachines (SEO – Search Engine Optimisation). Je wil immers bovenaan de pagina’s met zoekresultaten van Google staan te blinken, niet?

Zoekmachine-optimalisatie is een vak op zich. Maar met wat goede wil en wat doorzettingsvermogen geraak je al heel ver. Stel je de volgende vragen:

  • Is mijn website duidelijk gestructureerd?
  • Zijn er vele links tussen pagina’s?
  • Hebben mijn pagina’s een goede ‘Titel’ en een ‘Omschrijving’ met de juiste sleuteltermen?
  • Hebben ook mijn afbeeldingen een omschrijving meegekregen (ALT-tag)?
  • Is de inhoud van mijn pagina’s up to date?
  • Geeft elke pagina een duidelijk antwoord op een behoefte van ‘Google-zoekers’?

Ben je redelijk mee in dit verhaal? Stel jezelf dan ook de volgende vragen:

  • Beschikt mijn website over een duidelijke sitemap?
  • Kent Google mijn sitemap?
  • Werd mijn website geïntroduceerd in de Google Search Console?

Zelfs als je iets minder bekend bent met dit soort optimalisaties, dan nog kan je gemakkelijk een heel belangrijke stap zetten. Surf even naar Google Mijn Bedrijf en maak een profiel aan. Je kan er een omschrijving van je zaak introduceren, enkele foto’s toevoegen, openingsuren publiceren en nog zoveel meer.

Google-bezoekers zullen jouw gegevens gestructureerd aantreffen, ook via Google Maps. En je Google-score zal positief beïnvloed worden. Ook wanneer je je richt naar specifieke, lokale doelgroepen. Zeker doen dus!


TIP 3 – Die goeie ouwe e-mail

Laat je niets wijsmaken. E-mail blijft het meest gebruikte en meest toegankelijke communicatiemiddel tussen jou en jouw (potentiële) klanten. Maar in tijden van crisis is het wel heel belangrijk om het onderscheid te maken tussen berichten naar jouw bestaande klanten en boodschappen naar een ruimer publiek. Zowel de toon als de inhoud zullen fundamenteel verschillend zijn.

Vooreerst jouw bestaande klanten. Zelf zal je ook wel dagelijks mails krijgen van bedrijven en dienstverleners waar je zelf klant bent en waarin bijvoorbeeld beschreven wordt hoe zij omgaan met de huidige situatie en hoe zij proberen jou blijvend te ondersteunen. Op het eerste zicht lijkt dat misschien allemaal wat overdreven. Maar bedrijven die dit goed doen, zijn informatief, eerlijk en focussen op wat belangrijk is voor de klanten. Zij tonen betrokkenheid en brengen meerwaarde. Dàt is wat je wil bereiken.

Met e-mails naar prospects zal je voorzichtiger willen zijn. Is het bericht echt wel relevant voor de doelgroep? In een periode waarin heel wat aanbieders van producten en diensten redelijk paniekerig de halve wereld bestoken met irrelevante boodschappen wil je zeker niet opportunistisch overkomen. Dat werkt immers averechts. Bied een meerwaarde. En zorg dat de toon van jouw bericht empathie uitstraalt! Uiteraard zal je daarbij rekening houden met de wetgeving op de privacy (GDPR).




TIP 4 – Blijf in contact via sociale media

Wist je dat ongeveer 70% van de Belgische bevolking actief is op minimaal één sociaal medium? En dat 62% van de volwassenen sociale media gebruikt om trending info op te pikken?

Weet dus dat wanneer je nieuwe inhoud publiceert op je website, of besluit een online evenement of webinar te organiseren, je dit best ook deelt via jouw sociale media-netwerken. Dit zal een enorm effect hebben op je digitale bereik!

De moeite dus om nog even verder te lezen.

Mensen gebruiken hun sociale media-accounts meer dan ooit. Iedereen zoekt ‘connectie’, houvast. Een uitnemende gelegenheid om ook vanuit jouw zaak je betrokkenheid te tonen. En dus je ‘merk’ onder de aandacht te brengen en te houden. Niet offensief, want je gaat een averechts effect bereiken. Maar rustig, met meerwaarde voor de andere partij.

Zelfs al kan je een aantal digitale relaties op dit moment nog niet echt goed, of kan je hen even niet ideaal bedienen. Zelfs al kennen ze jouw merk, product of dienst nog niet. Ook in die omstandigheden is het belangrijk aanwezig te zijn, een positieve boodschap en interessante inhoud te brengen. En dus het terrein voor te bereiden voor een latere commerciële relatie.

Of je dat nu doet via een uitgebreid netwerk op LinkedIn, een stevige community op Facebook, of een ruime groep volgers op Instagram maakt eigenlijk niet zoveel uit. De keuze van het platform zal je puur laten afhangen van het profiel van jouw (potentiële) klanten. Werk jij vooral Business-2-Business? Of voor particuliere klanten? Vooral voor jongeren? Of eerder voor een wat oudere doelgroep? Of …

In elk geval, in een crisisperiode is het absoluut noodzakelijk jouw marketing- en communicatie-inspanningen vol te houden. Niet om ‘platweg’ te verkopen, maar om jouw betrokkenheid te tonen. Breng een boodschap waar mensen iets aan hebben. En deel die via jouw netwerken.


TIP 5 – Wat met betaalde online advertenties?

Sowieso ben ik een voorstander van spaarzaam gebruik van betaalde advertenties in bijvoorbeeld Google Ads, Facebook Ads en vergelijkbare. Maar als je hier wel doorlopend gebruik van maakt dan is het zeker geen goed idee om daar plots – bijvoorbeeld om budgettaire redenen – mee te stoppen. Je zou immers veel van de opgebouwde optimalisaties verliezen. Je budget inkrimpen daarentegen is wel mogelijk zonder verlies van de verworven voordelen.

Als je in crisistijd doorlopend betaalde media gebruikt, dan wil je zeker wel de toon even nakijken. Is de boodschap nog wel in lijn met de huidige situatie? Of ben je gewoon je budget door het raam aan het gooien? De basisvraag: ‘Is mijn doelgroep op dit moment en in de huidige omstandigheden gebaat bij wat ik in mijn advertentie aanbied?’

Hou vooral ook jouw PPC in de gaten. De wát? De Price Per Click. Deze evolueert immers zeer sterk in functie van de concurrentie op specifieke zoektermen. Zit je in de reis-business, dan zal de PPC – de prijs die je betaalt als iemand op jouw advertentie klikt – lager uitvallen dan voordien. Dat geldt ook voor de vastgoedsector. Zit je echter in de online verkoop van bijvoorbeeld lingerie, dan zal die prijs sterk de hoogte ingaan (die winkels zijn gesloten). En dus zal de return van jouw investering in online reclame mogelijk erg laag uitvallen.

Zoals Henry Ford zei: “Een man die stopt met adverteren om geld te besparen, is als een man die een klok stopt om tijd te besparen.” Zelfs met dalende inkomsten tijdens een crisis blijven inspanningen in marketing en reclame essentieel om zichtbaar te blijven en bij jouw (potentiële) klanten top-of-mind te worden en te blijven.

Maar in elk geval: monitor je uitgaven en de return op dagelijkse basis.


Tip 6 – Voor gevorderden … The Buyer’s Journey

Je goed kunnen inleven in jouw potentiële klant. Daar draait het om.

We gaan niet beginnen over ‘byer personas’ en vergelijkbaar marketing jargon. Neen. Maar het loont zeker de moeite even achterover te leunen en eens goed na te denken over het gedrag en de gevoelens van jouw doelgroep(en). Het begrijpen van de ‘reis’ die jouw potentiële klant maakt vooraleer een echte klant te worden is belangrijker dan ooit.

Begrijpen hoe jouw doelgroep zoekt, op welke vragen en behoeften mensen een antwoord willen, hoe direct of impulsief zij aankopen doen. Slechts als je die aspecten doorgrondt kan je de reis van doelgroep tot klant (The Buyer’s Journey) vertalen in online stappen. Wanneer stuur je e-mails? Gebruik je landingspagina’s? Stuur je onmiddellijk aan op een offertevraag? Hoeveel en welk type informatie geef je waar en wanneer?

In dat verband is het ook heel belangrijk de psychologie van jouw mogelijke klanten te doorgronden. Meer daarover in het artikel ‘Begrijp en bedien jouw website bezoekers dankzij MBTI’ op de WebWinnaar blog!

Nog een kleine tip: Maak het vooral niet moeilijk om te kopen, te bestellen, of een offerte te vragen. Natuurlijk klinkt dat als de logica zelve. Maar toch. Conversie-optimalisatie (CRO – het converteren van bezoekers tot klanten) is een wetenschap, of toch minstens een kunst op zich!


Tot slot – nog enkele bijkomende tips en ideeën

  • Leg je focus op je online aanwezigheid. Versterk het contact met je klanten en je prospects. Zorg er zo voor dat jouw ‘merk’ een plek krijgt en houdt in het hoofd van je doelgroep.
  • Breng meerwaarde, duidelijkheid, relevante info. Geen platte commerciële boodschap. Toon empathie.
  • En gebruik de resterende tijd om je te verdiepen in de mogelijkheden, bij te scholen met andere woorden. Vooral rond vindbaarheid in Google.

Heb je de nodige tijd en middelen? Denk dan, afhankelijk van jouw activiteit, ook eens na over volgende mogelijkheden om contact te houden met je doelgroep:

  • Maak een korte video waarin je meerwaarde brengt. Post deze op je website en deel hem in je sociale netwerken. Met een goede smartphone kom je al heel ver!
  • Zit je in een dienstverlenende activiteit? Misschien een kort online event of een webinar opzetten? Klinkt moeilijker dan het is!


Voel je je door dit alles een beetje overweldigd? Je bent niet de enige. WebWinnaar is er om jou te helpen. We vinden samen quick wins, we ontwikkelen samen een duurzame strategie en creëren een sterk digitaal marketingfundament dat ook na de crisis zijn enorme nut zal bewijzen!

Wil jij digitaal sterker voor de dag komen? We helpen je graag!