Webwinnaar Webdesign - SEA - Pay-per-click advertenties

Pay-Per-Click (PPC) advertenties: de voor- en nadelen

Jij wil je producten of diensten via het internet in de schijnwerpers zetten? Dan zijn er een aantal zaken rond PPC-marketing die je zeker moet weten!

SEO is ondertussen voldoende gekend. SEA en PPC-marketing daarentegen hebben misschien voor velen een nog wat mysterieus kantje. In dit artikel wil ik graag een tipje van de sluier oplichten.


Search Engine Optimisation (optimalisatie voor de zoekmachines) is wat iedere webdesigner zou moeten betrachten. Maar in bepaalde gevallen volstaat dit niet en is SEA (Search Engine Advertising) een belangrijk bijkomend middel.

En bij SEA denken we meteen aan PPC. Zoals al aangegeven staat PPC voor Pay-Per-Click, wat dan weer betrekking heeft op de betaalwijze voor jouw online advertenties. Je betaalt dus voor elke klik op jouw advertentie.

Er zijn verschillende partijen die PPC programma’s aanbieden, maar Google Ads is zeker het meest gekende en meest gebruikte platform. Advertenties verschijnen in de zoekresultaten en eventueel op websites van derde partijen (zogenaamde ‘display advertenties’).

Je botst in dit verhaal zeker ook op de afkorting CPC. Pay Per Click advertenties hebben een Cost-Per-Click. Deze CPC is gewoon de prijs die je per klik moet betalen. Zo zullen verschillende zoektermen een verschillende Cost-Per-Click hebben.

Zullen we dit PPC-verhaal even fileren?

 

Eerst enkele mogelijke voordelen van Pay-Per-Click marketing

Laat ons beginnen met enkele kreten die allemaal min of meer ‘bewezen’ zijn:

  • Google Shopping advertenties hebben meestal een hogere doorklikratio (Click Through Rate, CTR) dan tekstadvertenties op dezelfde web-pagina.
  • Op de pagina met de zoekresultaten (Search Engine Result Page, SERP) worden Google Shopping advertenties weergegeven boven of naast andere advertenties. Dat verhoogt uiteraard jouw zichtbaarheid.
  • Google Shopping bekijkt de hele productvoorraad en produceert zelf relevante advertenties bij zoekopdrachten.
  • In Google Shopping kan je het aantal ‘clicks’, conversies en kosten per klik en per product opvolgen.
  • De leads die via Google Shopping advertenties binnen komen vertonen uiteindelijk een hogere conversiegraad.

 

Duidelijkheid over de kosten

Nu ja, toch wanneer je de nodige moeite doet …

Je weet wat een klik op een advertentie kost voor een bepaald zoekwoord. Je ziet immers onmiddellijk welke zoekwoorden relatief duur of goedkoop zijn. Dat laat jou de keuze om bepaalde zoekwoorden wel of niet te selecteren.

En dus heb je al een beeld van de kostprijs per bezoeker. Als je ook een zicht hebt op het conversiepercentage van je website of webshop, dan kan je perfect een kosten-baten vergelijking maken. Basisvereiste is dan wel dat je jouw Google Analytics en je advertentieprogramma met elkaar koppelt.

Als je met andere woorden geen parallelle evolutie ziet tussen jouw investering in zoekwoorden, het doorklikpercentage naar je site of shop, en het bijhorende conversiepercentage, dan moet je eens goed nadenken en bijsturen.

 

Maar er zijn ook nadelen aan PPC-marketing!

Onduidelijkheid over de kosten

Raar toch, want net die duidelijkheid over de kosten was een voordeel …

Inderdaad, je weet wat een klik kost. Maar zegt dat ook iets over de kwaliteit van die klik?

Zeker zogenaamde display advertenties kunnen overal opduiken, veelal gebaseerd op het historisch zoekgedrag van die computer. En dus niet van de persoon die er achter zit!

 

Kleintje wordt plat getrapt

Wanneer de zoekwoorden, het verkeer per zoekwoord en de kosten per klik transparant zijn is het relatief gemakkelijk om je een weg naar succes te kopen.

Uiteraard staat daar in een Price-Per-Click aanpak een prijs tegenover. En als je dan moet opboksen tegen concurrenten die een lange marketing-horizon en vooral ‘diepe zakken’ hebben, dan heb je een torenhoog probleem.

Dat soort moeilijkheden doet zich vooral voor in grote consumentenmarkten zoals bijvoorbeeld kleding, keukentoestellen en dat soort producten. Daardoor ontstaat er een opbod en stijgen de kosten van adverteren. Als gevolg is het uiteraard voor kleinere partijen lastig of zelfs onmogelijk om zich voor dat soort zoekwoorden tussen de grote jongens te wringen.

 

PPC adverteren vereist een projectaanpak

Plaats je een advertentie voor een vaste prijs in een magazine of op een blog dan kan er weinig verkeerd lopen. Bij PPC is dat wel even anders.

Zeker wanneer je adverteert op zogenaamde high-traffic zoekwoorden moet je oppassen. Je centen zouden wel eens zeer snel kunnen verdampen! In mindere mate geldt dat ook voor low-traffic zoekwoorden, alleen valt het dan niet meteen op.

Je bent alvast gewaarschuwd: de overgrote meerderheid van PPC-adverteerders (meer dan 80%) pakt het niet goed aan en betaalt veel te veel voor te weinig kwaliteitsvolle resultaten. Niet de fout van Google. Het is gewoon een complexe materie. De kern van het hele verhaal is ‘relevantie’: relevante advertentiegroepen, relevante zoekwoorden, relevante advertenties en relevante landingspagina’s. Een discipline op zich.

Meer weten? Laat ons er even over babbelen!

Wil je eens bespreken hoe online adverteren jou meer klanten kan bezorgen? We helpen je graag!