De snelheid van jouw website en Google (SEO)

De bezoekers van jouw website verwachten een ‘snelle’ site. Wachten tot er iets verschijnt is helemaal uit den boze. Meer nog, een lage sitesnelheid heeft ook een ernstige impact op de SEO (zoekmachine-optimalisatie).

Google begrijpt dat de tijd die het duurt voordat een pagina is geladen, een belangrijk onderdeel is van de algehele gebruikerservaring. Wachten tot inhoud verschijnt, niet snel in staat zijn om met een pagina te interageren, het zijn allemaal elementen die bij de bezoeker voor ongenoegen zorgen en die Google nu ook meeneemt in zijn algoritme.

Reeds in 2016 toonde onderzoek aan dat 53% van de bezoekers van mobiele websites de website verlaat als een webpagina niet binnen drie seconden wordt geladen. Wat uiteraard een zware financiële impact heeft.

Geen verrassing dus dat Google de snelheid van jouw site meet vanop een mobiel platform (smartphone) en dit vertaalt in de kwaliteit van jouw zoekresultaten.

Nog niet overtuigd? Enkele onderzoeksresultaten en ervaringen:

  • 47% Van de mensen verwacht dat een website in minder dan 2 seconden wordt geladen
  • 20% Van de gebruikers verlaat zijn winkelwagentje als het transactieproces te traag is;
  • Amazon ontdekte dat elke 100 ms vertraging hen 1% aan omzet kostte;
  • De BBC ontdekte dat ze 10% extra bezoekers verloren voor elke seconde dat hun site nodig had om te laden.

Het gevolg? Bezoeker weg … naar de concurrentie …

 

Waarom doet Google dit?

Google wil vooral een sneller internet. Want snelheid is niet alleen goed voor gebruikers, maar ook voor Google zelf. Trage websites laden mogelijk te veel grote bestanden, hebben hun media (vooral afbeeldingen) niet geoptimaliseerd of ze maken geen gebruik van de modernste technologieën.

Dat betekent dat Google meer bandbreedte moet verbruiken, meer middelen moet toewijzen en ultiem meer geld moet uitgeven.

Dat is zeker een belangrijke reden waarom Google zo zwaar in het AMP-project heeft geïnvesteerd (een project om heel ‘lichte’, snelle pagina’s te maken) en waarom ze zo investeren in opleidingsmaterialen rond prestaties van websites.

Conclusie: een sneller internet is beter voor gebruikers en verlaagt de bedrijfskosten van Google aanzienlijk. Snelle(re) websites worden logischerwijze daarvoor beloond en dus bevoordeeld in de zoekresultaten.

Jouw website versnellen – Hoe begin je er aan?

Het is niet verwonderlijk dat enkele van de beste bronnen voor het optimaliseren van jouw website afkomstig zijn van Google zelf.

Je kan bijvoorbeeld starten met een beetje te grasduinen in Google’s Web Fundamentals-documentatie die ik hierboven al even vermelde. Zo verwerf je een basisinzicht in de technieken, tools en benaderingen voor het bouwen van snellere websites.

En dan kan het echte werk beginnen …

 

De snelheid van jouw website meten

Bij het analyseren van de SEO van jouw website moet je altijd de sitesnelheid controleren. Maar welke tools moet je gebruiken en naar welke statistieken moet je kijken?

Snelheidstests kunnen variëren op basis van de locatie van de test, omgevingsinvloeden (zoals het tijdstip van de dag) en andere factoren. Dit is slechts één reden waarom snelheidstools niet altijd dezelfde resultaten opleveren. Verschillende tools kunnen snelheid op verschillende manieren meten, en kunnen zelfs totaal verschillende statistieken gebruiken.

Daarom raden we aan om verschillende van onderstaande tools te gebruiken bij het testen van jouw website:

Elk van deze tools heeft een iets andere benadering als het gaat om meten, rapporteren en suggesties doen voor verbeteringen. Om er het maximale uit te halen, heb je een goed begrip nodig van de verschillende elementen die ze meten en haal je er de terugkerende belangrijke elementen uit.

 

De beste WordPress-plug-ins om uw website te versnellen

Aangezien WordPress met voorsprong het beste en meest populaire CMS is, wil ik hier toch wat extra aandacht aan besteden. In grote lijnen zijn er drie zaken die je met WordPress-plug-ins kan doen om jouw web​​site te versnellen. Je kan:

  • Caching implementeren (server-side en / of client-side)
  • Je kan de wijze waarop jouw thema (en / of database) werkt / laadt aanpassen
  • En je kan de aanlevering van media (vooral beelden) verbeteren

Verwacht niet om een 100% ‘All-in-One’ oplossing te vinden. Sommige plug-ins zoomen zeer diep in op een onderdeel, andere helpen je met de meeste elementen, maar gaan minder diep.

Hieronder geef ik graag enkele aanbevelingen. Maar je moet vooral proberen en testen, aangezien de prestaties aanzienlijk kunnen variëren op basis van jouw hostingconfiguratie, locatie, thema en andere plug-ins. Zorg er steeds voor dat je vooraf een back-up hebt, want een niet optimaal geconfigureerde prestatie-plug-in kan jouw website heel gemakkelijk totaal in de war sturen. Beetje voorzichtig zijn dus.

In de meeste gevallen zou het installeren van één (en slechts één!) van de volgende plug-ins je op weg moeten helpen. De meeste bieden volledige pagina caching (waar een statische versie van elke pagina wordt opgeslagen en aan gebruikers getoond zonder dat WordPress zowat de hele site moet laden) en verschillende types van resource optimalisatie (beeldcompressie, lazy load, enz.).

  • W3 Total Cache – Zeer krachtig en extreem flexibel. Honderden opties beschikbaar voor een ideale configuratie.
  • WP Rocket – Erg krachtig en een van de allerbeste opties om uw site sneller te maken. Eenvoudig in gebruik, maar helaas niet gratis.
  • WP Optimize – Een goed alternatief, met basis-caching van volledige pagina’s en een aantal geavanceerde tools voor database- en media-optimalisatie.
  • WP Super Cache – Een basisoplossing die caching van volledige pagina’s biedt, maar geen andere, meer geavanceerde optimalisatietechnieken biedt.
  • Autoptimize – Sommige echt slimme JavaScript / CSS / HTML-optimalisatiemogelijkheden, hoewel geen caching van volledige pagina’s.

Het gevaar van plug-ins … Het is verleidelijk om allerhande toeters en bellen aan jouw website toe te voegen. Maar besef zeer goed dat elke plug-in die je gebruikt een belangrijk risico van snelheidsverlies inhoudt. Goed informeren en vooral goed testen en vergelijkende ‘voor en na’ metingen uitvoeren. Dat is de boodschap!

 

Kies de juiste hosting

Een trage hostingomgeving is rampzalig voor de snelheid van een website, zelfs als je alles uit de kast haalt met caching-tools en andere prestatie bevorderende technieken. Gewoon een betere hosting-partner kiezen kan wonderen doen en de laadsnelheid van je website enorm inkorten.

Maar, net als bij prestatie bevorderende plug-ins, is er geen perfecte hosting-oplossing die voor iedereen ideaal is. Je zal een beetje moeten zoeken naar de juiste balans tussen kosten, functies en prestaties volgens jouw behoeften. In België beveel ik dan graag de marktleider aan: Combell. Zeer breed aanbod, perfecte klanten-begeleiding, vrij snelle servers en eigen caching-systemen. Niet de goedkoopste, wel een zeer goede prijs-kwaliteit balans.

 

CDN?

Een CDN (of ‘Content Delivery Network’) is een uitstekende tool om de laadsnelheid van jouw site te verbeteren. Het CDN brengt de site als het ware fysiek dichter bij de bezoeker. Als jouw hostingprovider een server in New York heeft en jouw bezoeker komt uit Nederland, dan kan er een lange latentie (vertraging) zijn die resulteert in slechte prestaties. Door een CDN toe te voegen, kan je jouw inhoud aanbieden vanaf een locatie in de buurt van je bezoeker en daardoor de laadtijden aanzienlijk inkorten.

Wat je dus eigenlijk doet is door middel van ‘gecachte bestanden’ jouw server bij de hosting provider vervangen door een reeks lokale servers. Deze afbeelding (bron: Wikipedia) toont dit mooi aan.

Aan de linkerkant: bezoekers van jouw site komen op één server terecht. Waar ze zich ook bevinden. Aan de rechterkant stuurt een CDN bezoekers naar de server die zich het dichtst bij hun locatie bevindt.

Ook hier is het weer belangrijk prijzen en mogelijkheden goed af te wegen. Bij een CDN voor WordPress is het ook nuttig om na te gaan of er een goede plug-in integratie is, zodat de pagina- en broncaches automatisch worden bijgewerkt of gewist terwijl u uw inhoud schrijft of bijwerkt. Een goed voorbeeld van een dergelijke oplossing is de Cloudflare WordPress-plug-in.

 

Samengevat

Snuister wat rond op het internet en ga dan aan de slag. Voer een aantal metingen uit, controleer of je hosting OK is en zoek een goede aanpak voor caching en optimalisatie van je media (zoals afbeeldingen). Zoek tot slot ook nog even uit of een CDN meerwaarde zou bieden.

En vergeet bij dat alles niet dat elke milliseconde telt als je succesvol wil zijn op het internet.

Uiteraard helpen we jou daar graag bij. Geef gerust een seintje!

Scoor je niet hoog genoeg in Google? We helpen je graag!