WebWinnaar - Webdesign - SEO - Google optimalisatie zoekmachines voor beginners

SEO – zoekmachine-optimalisatie voor beginners + 7 gratis Google-tips

Voor beginners kan SEO (zoekmachineoptimalisatie) voor Google eng lijken. Een duizelingwekkend jargon en een draaikolk van regelmatig evoluerende technische aandachtspunten. Véél te complex. En toch …

Paniek of moedeloosheid zijn overbodig. Respecteer een aantal basisregeltjes en je bent al een heel stuk op de juiste weg. Met wat begeleiding, of dankzij goede afspraken met je webmaster vóór het ontwikkelen van een nieuwe website vermijd je trouwens ontgoochelingen achteraf.

Wacht niet tot je website af is om te kijken of hij goed scoort in Google en andere zoekmachines. Respecteer de regels, laat je begeleiden en slaap op beide oren.

Ontdek meteen een succesverhaal: Vida-Sport.be.

Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

SEO is het acroniem voor Search Engine Optimization. SEO staat voor:

  • de kunst (of magie?) om jouw online inhoud, websitestructuur en technische achtergrond te organiseren,
  • op een manier dat zoekmachines (zoals Google) jouw website gemakkelijk kunnen vinden,
  • en weergeven als een top-resultaat voor een bepaalde zoekterm of vraag,
  • in het onbetaalde, ook ‘organisch’ genoemde gedeelte van de zoekresultatenpagina.

Je begrijpt dat zoekmachineoptimalisatie (SEO voor Google) al even belangrijk is dan je website zelf.

On-page en off-page SEO

Zonder al te technisch te worden, kunnen de SEO-processen worden onderverdeeld in twee categorieën: on-page (on-site) SEO en off-page (off-site) SEO.

On-page SEO heeft betrekking op alles wat je op jouw website zelf kunt doen, van optimalisatie van de inhoud (content optimalisatie) tot technische aspecten zoals:

  • het creëren van kwaliteitsinhoud
  • het gebruik van de juiste metadata (paginatitels, beschrijvingen, enz.)
  • het gebruik van ‘koppen’ (hoofdingen)
  • de structuur van jouw URLs (pagina-adressen)
  • de optimalisatie van de gebruikte beelden (grootte en ‘alternatieve tekst’)
  • de laadsnelheid van jouw website snelheid

Meer informatie over on-page zoekmachine optimalisatie (SEO) vind je op de pagina On page optimalisatie voor Google.

Off-page SEO omvat alle processen en activiteiten die je buiten jouw eigen website kan uitvoeren om de ‘autoriteit’, relevantie en ‘betrouwbaarheid’ van jouw eigen website te verbeteren. Met andere woorden: hoe ga je Google helemaal duidelijk maken dat jouw website echt wel de moeite waard is voor jouw doelgroep?

Ook hier zijn er weer een heel gamma aan mogelijke acties. Ik beperk me tot de allerbelangrijkste:

  • Zorg er voor dat je zoveel mogelijk kwalitatief hoogstaande ‘Backlinks’ hebt. Met andere woorden: zorg er voor dat zoveel mogelijk websites die zelf hoog scoren in Google een link naar jouw website aanbieden.
  • Maak op verstandige wijze gebruik van de sociale media om mensen attent te maken op jouw aanbod. En vooral: geef bezoekers de kans inhoud van jouw website te delen op sociale media. Werk je puur voor bedrijven, denk dan aan LinkedIn. Of vooral voor particulieren? Dan zijn Facebook en Instagram uiteraard nog steeds een goede keuze.
  • Maak selectief gebruik van E-mail nieuwsbrieven.
  • Of schrijf af en toe als gast-auteur een artikel op een externe blog. Toegegeven, de meeste website-eigenaren krijgen hier niet meteen een warm gevoel bij …

Meer informatie over off-page zoekmachine optimalisatie (SEO) vind je op de pagina Off page optimalisatie voor zoekmachines.

 

Maar waarom is Google-optimalisatie / SEO zo belangrijk?

Simpel.

Meer dan 90% van al het websiteverkeer is afkomstig van een zoekmachine. Ook jij kan dus niet zonder SEO om op de zoekmachines te verschijnen en jouw website te laten scoren.

Bijna 80% van de gebruikers negeert betaalde advertenties in zoekresultaten. Met andere woorden, een hoge score in de organische zoekresultaten is essentieel.

75% van de mensen scrollt nooit voorbij de eerste pagina met zoekmachine-resultaten. Met andere woorden, maar dat wist je al, jij wil gewoon organische zoekresultaten die op pagina één van Google verschijnen.

En dus geef ik je graag enkele gratis tips om goed op weg te geraken richting die eerste pagina in de Google zoekresultaten!

 

SEO – Zoekmachineoptimalisatie voor Google: 7 belangrijke tips

Begin je je net te verdiepen in de Google-score van jouw website, dan is de kans groot dat je compleet overweldigd bent door de massa beschikbare informatie, technische termen, tactische aandachtspunten, …

Maar vooraleer je gillend het bos dreigt in te vluchten, geef ik je graag 7 van de meest belangrijke én gemakkelijkst toe te passen SEO-tips mee die je al flink zullen op weg helpen om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van Google en andere zoekmachines.

 

 

1. Begrijp jouw doelgroep, jouw bezoekers

Denk na over hoe jouw potentiële klanten jou zouden kunnen vinden via Google. Beschrijf wat hun zoekintentie is (een aankoop? Informatie?). Welke zoektermen zouden zij intikken? Op welke sleuteltermen of sleutelzinnen / sleutelvragen zou jij hoog moeten scoren om jouw doelgroep goed te bereiken?

Inzicht in de zoekintentie en de redenering achter zoekopdrachten zal helpen bij het opbouwen en structureren van jouw website-inhoud en SEO-aanpak.

Om dit te doen, kan je een gratis tool zoals Google Search Console gebruiken om jouw huidige zoekverkeer te analyseren:

  • waar komen gebruikers voor het eerst op jouw site terecht en hoe komen ze daar
  • welke zijn de best presterende pagina’s op jouw website
  • welke zoekwoorden gebruiken bezoekers het meest

 

2. Ontwikkel sterke inhoud – en optimaliseer deze dan!

Schrijf het soort inhoud dat jij zelf wil lezen – interessant, nuttig, boeiend. Optimaliseer vervolgens die inhoud voor zoekmachines zoals Google.

Begin niet met het kiezen van jouw zoekwoorden om daar dan wat ‘content’ rond te schrijven. Begin met het maken van materiaal rond jouw belangrijkste boodschap(pen). Over wat jouw klant zoekt, hoe jij een antwoord biedt op zijn vragen? Of een oplossing aanreikt voor zijn problemen. Als je daarmee klaar bent, zal je waarschijnlijk merken dat jouw zoekwoorden al een natuurlijk, organisch onderdeel van jouw inhoud zijn. En dat is het moment waarop je je teksten nog eens grondig onder handen neemt om jouw zoektermen nog net iets beter in de verf te zetten.

Kortom: zoekwoorden zijn belangrijk, maar de sleutel blijft nog steeds boeiende, nuttige inhoud.

En als dan jouw inhoud (teksten, beelden, video, …) vorm gekregen heeft, dan kan je deze verder optimaliseren met behulp van de volgende elementen:

  • De juiste paginatitels
  • Metabeschrijvingen (‘title-tag’, ‘description’)
  • Hoofdingen (H1, H2, H3 enz.)
  • Alternatieve omschrijvingen (Alt-tekst) voor afbeeldingen

 

3. Focus op een geweldige gebruikerservaring (UX) en snelle laadtijden van pagina’s!

Je beschikt ondertussen over fantastische inhoud die je bovendien geoptimaliseerd hebt voor een aantal zoektermen. Met andere woorden, jouw website is goed afgestemd op jouw potentiële klanten.

Maar helaas … als jouw site aartslelijk is, moeilijk te navigeren, of gewoon traag, dan zullen alle voorgaande inspanningen nutteloos geweest zijn. Draag met andere woorden zorg voor de gebruikerservaring, de ‘user experience’ of UX.

Waarschijnlijk het belangrijkste element in dit verhaal is de laadsnelheid van jouw web-pagina’s. Eigenlijk kan je een pagina die niet volledig beschikbaar is binnen 2 seconden gewoon beter … niet maken. Onderzoek toonde trouwens al enkele jaren geleden aan dat een vertraging van 100 milliseconden in de laadtijd van een pagina ervoor zorg dat de conversiepercentages met 7% dalen (Akamai). Meer over ‘Conversie’ lees je hier.

 

4. Optimaliseren voor gebruik op mobiele apparaten

Wist je dat pakweg 60% van de zoekopdrachten in Google uitgevoerd wordt vanop een mobiel apparaat, een smartphone of tablet dus? En dat 87% van de smartphonegebruikers zoekmachines minstens één keer per dag gebruikt?

Onderzoek wijst ook uit dat meer dan 60% van potentiële klanten gemakkelijker contact opneemt met een lokaal bedrijf als ze een mobielvriendelijke website hebben. Vergeet nooit dat jouw website het uitstalraam van jouw zaak – en dus van jouw kwaliteit – is.

Sinds mei 2019 beschouwt Google de mobiele versie van jouw website als belangrijker dan de ‘desktop’-versie wanneer het zijn ranking-algoritme op jouw site los laat. Dit betekent dat Google eerst de mobiele versie van jouw site crawlt, vóór de desktopversie. En ook dat er een dag komt dat Google jouw website helemaal niet meer indexeert als deze niet mobielvriendelijk is.

De belangrijkste aandachtspunten voor mobiel gebruik van jouw website:

  • Zorg er voor dat jouw website razendsnel laadt.
  • Maak lezen en navigeren gemakkelijk, ondanks het kleinere schermformaat.
  • Zorg er voor dat de gebruiker niet moet ‘knijpen’ of ‘zoomen’ om de inhoud volledig te kunnen zien.
  • Heb nog meer aandacht voor de gebruiksvriendelijkheid. Weet dat mobiele gebruikers veelal onderweg zijn en de gezochte informatie ‘hier en nu’ willen.

 

5. Wees niet verlegen – gebruik sociale media

Sociale media vormen voor velen een niet onbelangrijk deel van het dagelijks leven. Google is dan ook de sociale zoekresultaten gaan erkennen als erg waardevol. Bovendien worden sociale netwerken ook vaker zelf als zoekmachines gebruikt, waarbij steeds meer gebruikers zich tot deze kanalen wenden om antwoorden op hun vragen te vinden.

Sociale media bieden ook een interessant middel om real-life beoordelingen van en interactie met jouw (potentiële) klanten te krijgen. En die kunnen stuk voor stuk andere potentiële klanten, en Google, informeren over jouw aanbod en kwaliteit.

Beschouw sociale media gerust als de 21e-eeuwse versie van mond-tot-mondreclame, kortom, Facebook, LinkedIn en Instagram zijn ‘goede vrienden’!

 

6. Doe het veilig

Jij laat toch jouw sleutels niet achter in het contactslot van jouw auto? Waarom zou je dat dan wel in jouw website doen?

Ondanks het feit dat:

  • bijna geen enkele gebruiker een aankoop wil doen op een onbeveiligde website;
  • sommige browsers gewoon de toegang tot onbeveiligde websites weigeren;

zien we nog steeds heel veel websites die totaal onbeveiligd zijn. Waarvan met andere woorden het web-adres niet voorafgegaan wordt door HTTPS. En dat is ook voor Google een breekpunt!

Google heeft HTTPS officieel erkend als een uiterst belangrijk element in zijn rangschikking. Meer nog, Google Chrome markeert sinds juli 2018 alle HTTP-sites (zonder de S van ‘Secure’) als ‘niet veilig’. Dit betekent dat jouw (potentiële) klanten bovenaan het scherm een alarmerende boodschap zien en in de meeste gevallen spoorslags jouw website zullen verlaten. Terwijl je in vele gevallen gewoon gratis over een beveiligings-certificaat kan beschikken. Mis die kans dus niet!

 

7. Het topje van de ijsberg

Naast het feit dat de 6 voorgaande tips voor SEO de essentie uitmaken voor een geslaagde zoekmachine-optimalisatie voor Google, vormen zij uiteraard slechts het topje van de (zichzelf steeds verplaatsende) ijsberg.

Backlinko heeft een overzicht samengesteld van de volledige lijst van Google met meer dan 200 rangschikkingssignalen of factoren in het algoritme. Juist … Vandaar dat we in dit artikel enkel de essentie belichten. Maar toch, even door die lange lijst wandelen kan nuttig zijn om bijkomende inzichten te verwerven.

Overigens, het kan geen kwaad om jouw kennis om de paar maanden of zo bij te spijkeren want de algoritmes van Google wijzigen immers doorlopend.

 

Uitsmijter

Ik geef je nog graag 2 extra tips mee. Over elementen die enorm aan belang winnen:

Omarm video

Zelfs al heb je daar niet zoveel zin in, denk dan toch even grondig na over het aanbieden van video-fragmenten op jouw website. Meer en meer gebruikers ‘kicken’ daarop.

Vergeet ook niet om jouw video te optimaliseren voor de zoekmachines door in de beschrijving en titel relevante trefwoorden te gebruiken die bovendien overeenkomen met de zoek-intentie van jouw bezoekers. Google wordt hier zeer blij van!

Luister naar de stemmen

Eén van de belangrijkste evoluties in het landschap van de SEO – de zoekoptimalisatie voor Google – is de verschuiving naar ‘ingesproken’ zoekopdrachten. Als beheerder van een website moet je het belang hiervan juist inschatten. Gesproken zoekopdrachten hebben immers hun eigen specifieke kenmerken:

  • Mensen hebben de neiging om langere zinnen te gebruiken bij gesproken Google-zoekopdrachten
  • Gesproken zoekopdrachten worden uitgedrukt in een meer informele stijl
  • Zij worden veelal geformuleerd als een vraag
  • En gesproken zoekopdrachten zijn veelal gerelateerd aan lokale zoekintenties.

Kortom: hou rekening met gesproken zoekopdrachten wanneer je jouw website optimaliseert voor Google!

 

Scoor je niet hoog genoeg in Google? We helpen je graag!