Hoe een webdesigner kiezen in 2024 [10 Belangrijke tips]

Ben je van plan een nieuwe website te laten maken of jouw bestaande website op te frissen? Dan is het belangrijk dat je je de vraag stelt hoe je een webdesigner kan vinden die jouw vereisten begrijpt en precies realiseert wat jij nodig hebt.

In dit artikel geef ik je graag enkele tips voor het kiezen van een sterke webdesigner. Te vermijden valkuilen ook. Want vergeet niet, jouw website is een uiterst belangrijk uitstalraam voor jouw merk! Een goed gemaakte professionele website helpt om van jouw bezoekers echte klanten te maken. ‘Conversie’ in techneutentaal.

Laat ons samen even een tiental elementen bekijken die je zullen helpen de juiste webdesigner te kiezen.

TIEN TIPS OM DE JUISTE WEBDESIGNER TE KIEZEN

1 – Denk na over jouw vereisten

Vooraleer je begint met het bespreken van de kleuren of de lettertypes die op jouw website moeten worden gebruikt, zal je eerst jouw zakelijke behoeften identificeren. Want daaruit volgt welk type website jij nodig hebt: een e-commerce site, een portfolio website, … Een sterk webdesigner zal jou in een vrijblijvend verkennend gesprek door de verschillende beschikbare opties leiden en jou helpen de beste optie (of mix van opties) te kiezen om jouw doelen te realiseren.

2 – Wederzijds vertrouwen

Jij bent de enige die jouw zaak van binnen en van buiten kent. Als expert in wat je doet, heb je minstens al een vaag idee van hoe jij wil dat jouw zaak wordt ‘geprojecteerd’ in een website.

En dus zal je willen samenwerken met iemand die goed kan luisteren. Alleen een goede luisteraar kan jou en jouw bedrijf diepgaand begrijpen en echte partner worden. Een goed webdesigner is dan ook luisterbereid, ruimdenkend en staat klaar om samen te werken in elke fase van het proces.

Jouw ideeën naar het web brengen is daarbij echter totaal onvoldoende. Jij kent je bedrijf door en door. Maar een goed webdesigner zal jouw wensen kunnen vertalen naar een aanpak die werkt op het internet. Hij of zij zal jouw ideeën durven, kunnen en mogen challengen om uiteindelijk te komen tot een realisatie die de ziel van jouw zaak uitdraagt maar tegelijk ook beantwoordt aan de vereisten van een sterke website of webshop. En die dus voor zoekmachines geoptimaliseerd is, perfect werkt op alle types toestellen en van bezoekers klanten maakt.

3 – Bekijk portfolio

Professionele webdesigners vermelden graag eerder werk in een portfolio op hun websites. Kijk er zeker naar. Ontdek of deze websites en shops voldoen aan jouw verwachtingen. Vind je leuk wat je ziet? Zie je dat elke klant zijn ‘eigenheid’ heeft? Is voldoende ervaring met diverse types klanten en sectoren aanwezig?

4 – Bepaal jouw budget

Vooraleer je jouw mogelijke webdesigner ontmoet zal je je best toch een idee vormen van het voor de website of webshop beschikbare budget. In de wetenschap dat een goed gemaakte website toch wel een jaar of 5 dienst moet kunnen doen.

Tijdens een goed gesprek kan dan de brug gelegd worden tussen jouw wensen, de technische aspecten en het daarvoor vereiste budget. Elke goede webdesigner zal verschillende opties aanreiken. Maar besef dat je voor pakweg 500€ niet mag verwachten dat je een professioneel goed gemaakte en op maat ontworpen web-omgeving kan laten realiseren.

5 – ‘Responsief’ webdesign

Dit is essentieel voor een website. Jouw nieuwe website moet perfect getoond worden op alle toestellen. Wist je trouwens dat Google websites inspecteert op ‘mobiel’ niveau en niet langer via de weergave op een standaard computerscherm?

Als je in contact bent met een webdesigner en deze stelt jou voor om een aparte ‘mobiele’ website te bouwen voor kleinere schermen, dan ga je best meteen op zoek naar een andere partner om jouw web-behoeften in te vullen.

6 – CMS (Content Management Systemen)

Dit is een zeer belangrijk onderwerp. Jouw website moet evolueren doorheen de tijd. Af en toe een bericht plaatsen. Of enkele foto’s vervangen of toevoegen, … Je beheerst dit best allemaal zelf.

Dat wil je echter niet in technische code doen. Daarvoor heb je een omgeving nodig die gebruiksvriendelijk is en niet meer moeite vraagt dan bijvoorbeeld het werken in, bijvoorbeeld, een tekstverwerker zoals Microsoft Word. En een CMS is een dergelijke gebruiksvriendelijke omgeving. Het met grote voorsprong beste en meest gebruikte is WordPress. Minder gebruikte varianten (met ook veel minder mogelijkheden) zijn bijvoorbeeld Drupal en Joomla.

Let vooral op als jouw mogelijke webdesigner vertelt te beschikken over een eigen en prachtig CMS. Dan ben je gegarandeerd gebonden aan jouw leverancier en kan je bij eventuele problemen niet overstappen naar een andere partner. Een dergelijk ‘huiseigen’ CMS is ook altijd een flauw afgietsel van de bekendere voorbeelden. Enfin, lang verhaal kort: eis gewoon een ontwikkeling in het gratis CMS WordPress. Daarmee kan je steeds alle kanten uit!

7 – Meer dan lokale ervaring

Voor wat voor soort activiteiten en sectoren heeft jouw mogelijke webdesigner reeds gewerkt? Is jouw mogelijke partner duidelijk gespecialiseerd in 1 sector? Of omvat het portfolio een breed scala van activiteiten en diensten?

Je zal best werken met een webdesigner die ervaring uit heel diverse sectoren met zich mee brengt. En die zowel regionale als bredere ervaring heeft.

De kruisbestuiving tussen die brede ervaring en jouw specifieke wensen zal leiden tot de beste vertaling naar het web. Een professionele website bouwen voor een activiteit die zich situeert in een straal van pakweg 30 kilometer rond de eigen kerktoren is immers iets fundamenteel anders dan een website of webshop ontwikkelen die klanten moet werven in een veel groter, zelfs internationaal bereik.

8 – Een evenwichtige aanpak

Jouw nieuwe website is geen showcase van het kunnen van de webdesigner. Het is een vertaling van jouw wensen naar een technische omgeving die uiteindelijk de samen vastgestelde doelen moet realiseren. Bijvoorbeeld: “Bezoekers aantrekken in Vlaanderen en Nederland en deze bezoekers via de juiste technieken ‘converteren’ naar echte ‘leads’ en klanten.”

En binnen dat vastgestelde doel zal jouw webdesigner zijn vaardigheden in vormgeving en techniek op een evenwichtige manier moeten toepassen. Een visueel aantrekkelijke vormgeving, perfect weergegeven op elk toestel, SEO-vriendelijk (Google!) en met de juiste marketingtechnieken. Gelardeerd met aangename aspecten van een leuke UX (gebruikersinterface) zoals ‘parallax scrollen’ en vele andere mogelijkheden. Maar laat ons niet te technisch worden 😉

9 – Website is geen eindpunt

Een uitstekend professioneel webdesigner doet meer dan het ontwerpen van een website. Zodra de website is gelanceerd, zal jouw partner jou opleiden opdat je zelf jouw website of webshop kan onderhouden. Laat je zeker niet vangen aan een onderhoudscontract. Zorg er voor dat je de meeste dingen zelf kan doen. Jouw webdesigner zal dan wel op jouw vraag tussenkomen voor iets moeilijkere technische of structurele aanpassingen.

Jouw webdesigner zal je ook bijstaan bij het opvolgen van jouw doelen, de vindbaarheid in Google, de conversie naar prijsaanvragen en dergelijke meer. Een nieuwe website maken is dus meer dan gewoon … een nieuwe website maken.

10 – En tot slot …

Aarzel niet om enkele eerdere klanten van jouw mogelijke webdesigner te contacteren en te vragen naar hun tevredenheid.

Werd werk van jouw mogelijke partner bekroond met een prijs? Dan zal ook dat uiteraard een stukje garantie van kwaliteit zijn.

Conclusie

Je merkt het, het kiezen van een partner voor jouw web-projecten vraagt ook een kleine inspanning van jou. Maar dat is zeker de moeite gezien je toch minstens vijf jaar wil kunnen genieten van het succes van jouw nieuwe of vernieuwde web-aanwezigheid. Hou deze lijst met tips zeker bij de hand als je jouw project wil opstarten.

OVER WEBWINNAAR

WebWinnaar is al sinds 2003 een webdesignbureau met een sterke reputatie (bekroond door Clickx!) en honderden tevreden klanten in binnen- en buitenland. Hoewel de focus op Vlaanderen ligt werden in de loop der jaren projecten gerealiseerd in 19 talen doorheen Europa en Azië.

Onze focus ligt op een vriendschappelijke en gelijkwaardige samenwerking met onze klanten. Onze websites en webshops zijn gekenmerkt door een uitstekende vindbaarheid in Google en de succesvolle vertaling van bezoekers naar klanten.

Wij leiden onze klanten steeds grondig op zodat zij zelfstandig hun websites kunnen onderhouden. Maar wij blijven ter beschikking voor meer doorgedreven ingrepen. Zonder onze klanten te binden met een onderhoudscontract.

Wil jij een sterke website of webshop die hoog scoort in Google?