WebWinnaar - Nieuwe website of webshop maken - Hoog scoren in Google

SEO – Hoe reageert Google op ‘Duplicate Content’?

Is ‘Duplicate content’ echt schadelijk voor Google? Wat is ‘Duplicate content’ (dubbele inhoud) nu precies? Heeft het invloed op je SEO, je Google resultaten? En zo ja, wat kan je er aan doen?

Duplicate content – een definitie

Duplicate content betekent eenvoudigweg dat op twee verschillende webpagina’s exact of vrijwel dezelfde inhoud te vinden is. Dat kan binnen dezelfde website zijn (interne duplicate content), maar ook op twee verschillende websites (externe duplicate content). Het gaat daarbij over ‘substantiële blokken inhoud’, niet over bijvoorbeeld een kort zinnetje. Helaas definieert Google niet exact wat ‘substantiële blokken inhoud’ juist betekent.

Uiteraard zal je best duplicate content binnen je eigen website proberen te vermijden. Lukt dat om de ene of andere reden niet volledig, wissel of wijzig dan in ieder geval diverse elementen op een webpagina (titels, delen van alinea’s, afbeeldingen).

Interne duplicate content

Dit is een fenomeen dat vooral veel voorkomt bij webshops. Zo valt hetzelfde product mogelijk onder verschillende categorieën. Wanneer daar niet zorgvuldig mee omgesprongen wordt – bijvoorbeeld door één categorie voor dat product als ‘primair’ te definiëren – dan ontstaan er meerdere URL’s (web adressen) voor hetzelfde product.

Externe duplicate content

Externe duplicate content kan door jezelf gecreëerd worden of ook door anderen. Je creëert het zelf door het 1-op-1 overnemen van bijvoorbeeld een persbericht of uitgebreide citaten op je website. Wanneer anderen al eerder hetzelfde hebben gedaan, heb je dus dezelfde inhoud (duplicate content) op je website geplaatst. Je begrijpt dat dit dus vaak onbewust gebeurt.

Dit probleem komt ook zeer veel voor in webshops. Als jouw leverancier een goede productbeschrijving en lijst van productkenmerken gebruiksklaar aanreikt, waarom zou je die dan niet gewoon kopiëren? Neen dus, best flink herschrijven, anders ontstaat er hoogstwaarschijnlijk dubbele inhoud met andere webshops die dezelfde producten aanbieden.

Duplicate content en Google / SEO

Dit is een beetje een genuanceerd verhaal. Het zou slecht zijn voor je resultaten in de zoekmachines. OK, tot daar ga ik mee. Maar stellen dat je door duplicate content niet in de resultaten verschijnt, dat is een brug te ver.

Maar hoe zit het dan eigenlijk?

Als er twee of meer webpagina’s met grotendeels dezelfde inhoud beschikbaar zijn voor indexatie en rangschikking, dan moet de zoekmachine een keuze maken welke pagina in de zoekresultaten zichtbaar wordt. Als Google gebruiker word jij immers niet blij van 2 pagina’s met dezelfde inhoud vlak onder elkaar op de eerste pagina in de zoekresultaten. Dat ondermijnt de relevantie van de zoekresultaten. En laat nu net dat het hoofddoel van Google zijn: relevante antwoorden bieden op de gestelde vragen en zoekopdrachten.

En dus moet Google (of een andere zoekmachine) kiezen welke van deze pagina’s ze als eerste vertoont in de zoekresultaten. Wat dus betekent dat ook de andere pagina’s wel voorkomen in de zoekresultaten. Maar op een véél lagere plek, waar niemand ze nog vindt …

Welke keuze maakt Google dan?

Welke pagina plaatst Google bovenaan in het geval van duplicate content? In principe zal het oorspronkelijke artikel voorrang krijgen, wanneer heel duidelijk is dat dit als eerste gepubliceerd werd. Maar toch kan het gebeuren dat een duplicaat hoger terecht komt in de zoekresultaten. Als de dubbele pagina op diverse punten gebruikersvriendelijker is dan het origineel, dan heeft de lezer meer aan die pagina en kan Google ervoor kiezen deze hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de mobielvriendelijkheid van de website en de beveiliging ervan (https-verbinding). Maar ook alle andere SEO-factoren worden daarbij door Google in rekening gebracht.

Enkele oplossingen voor duplicate content

 

Creëer unieke content

De meest voor de hand liggende oplossing is uiteraard gewoon voorkomen dat je duplicate content op je website publiceert. Schrijf zelf je teksten, of vraag dit aan een ervaren copy-writer voor websites. Heb je een webshop, pas dan zeker de standaard teksten die je van je leverancier aangeleverd krijgt grondig aan. Akkoord, dit vraagt wat extra werk, maar het loont zeker de moeite!

Gebruik de rel=”canonical” tag

Op veel websites zijn pagina’s vanuit meerdere URLs te bereiken. Dit kan komen vanuit een verkeerde instelling van de server, vanuit een technisch probleem met de inrichting van de website, of gewoon vanuit externe websites die naar jouw website linken. Een zelfde pagina kan ook bereikbaar zijn met HTTP of HTTPS, met of zonder voorvoegsel WWW en eventueel via diverse product- of blog-categorieën. Uiteraard kan de oorzaak van duplicate content ook gewoon zijn dat de inhoud van verschillende pagina’s grotendeels gelijk is.

In dat geval is er de eerder technische, maar nog eenvoudig te realiseren oplossing via de tag rel=”canonical”. Gebruik de HTML-tag rel=”canonical” steeds wanneer je vermoedt dat Google moeite zal hebben om jouw pagina’s correct te indexeren. Zo geef je duidelijk aan welke van deze pagina’s jouw voorkeur geniet om hoog te scoren in de zoekmachines. Als je een WordPress website hebt dan kan je via de Yoast plugin heel eenvoudig zelf deze rel=”canonical” toevoegen aan je pagina zonder dit aan je webbouwer te moeten vragen.

 

Conclusie

Duplicate content kan erg vervelend zijn in het SEO-verhaal. Maar er zijn voldoende oplossingen beschikbaar. Probeer ‘dubbele inhoud’ zoveel mogelijk te vermijden door zelf creatieve en unieke inhoud te brengen. Lukt dat niet, gebruik dan zeker de ‘Canonical’ tag in je pagina.

Wil je controleren of jouw website of webshop lijdt onder duplicate content, dan kan ik je het analyse-programma van Screaming Frog warm aanbevelen! Gratis te downloaden en het biedt je tonnen waardevolle info over jouw website.

Uiteraard helpen we jou daar graag bij. Geef gerust een seintje!

Scoor je niet hoog genoeg in Google? We helpen je graag!