Webwinnaar Webdesign - Strooi met emotionele beloningen in je website

Strooi met emotionele beloningen in je website

Het is des mensen … mensen willen beloond worden voor de inspanningen die ze doen. Ook op het internet.

En gelukkig hoeft dat niet steeds in harde cash of gratis producten te zijn. Een goed gevoel, een gestreeld ego, noem maar op.

Het zijn allemaal heel accurate middelen om je bezoekers te binden en ze uiteindelijk te converteren tot klanten.

In dit blog-artikel deel ik graag met jou enkele voorbeelden van emotionele beloningen die ervoor zorgen dat bezoekers terugkeren naar een (jouw?) website! Maar starten doe ik met een uitstapje naar de (voor velen verfoeilijke) wereld van de sociale media.

 

Connectie

Weet je nog, het ‘web 2.0’? De literatuur stond er bol van! Mensen willen contact maken met andere mensen, volgen wat er gebeurt, … ondertussen heb je aan social media geen gebrek, een overaanbod zelfs.

Neen, wees gerust, het is geen verplichting om met je zaak aanwezig te zijn op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en al die andere. Maar toch nuttig om er even over na te denken. Zo werkte ik samen met een heel tof Belgisch echtpaar in Frankrijk. Hij reist continu de wereld rond als operazanger, terwijl zij een heerlijke B&B aan de voet van de Mont Ventoux runt (La Sérénade – Buis-les-Baronnies). Facebook is voor de B&B zowat het ultieme middel om, naast de website, bezoekers te binden en doorlopend van leuke nieuwe input te voorzien. En naast de ‘connectie’ helpt het ook je Google-score te boosten!

En ja, je moet er doorlopend tijd in investeren. Je hebt er misschien zelfs helemaal niet veel zin in. Maar het is wel een realiteit waar je niet naast kan kijken. Eentje die zorgt voor een enorme emotionele betrokkenheid. Dus?

Social media hebben ook belangrijke neven-effecten. Naast het gewone ‘connecteren’ wordt ‘populariteit’ steeds belangrijker. Sociale media bieden mensen, maar ook bedrijven, de kans om een zekere populariteit op te bouwen. Denk maar aan het nog steeds groeiende aantal zogenaamde ‘influencers’ die onze handelingen, aankopen, denkwijzen, … proberen te beïnvloeden. Mensen via jouw acties op het web de kans bieden zich erkend te voelen is niet langer gewoon een emotionele beloning, het werd een echjt business model. Of je dat nu leuk vindt of niet.

En als sluitsteen van dit social media brokje moet ik het ook even hebben over ‘concurrentie’. Positieve concurrentie, niet een platte populariteitswedstrijd.

Het is gewoon de menselijke natuur. De meesten onder ons houden er van om  op de ene of de andere manier met mekaar te concurreren. Door via jouw gebruik van sociale media hiervoor een gebruiksvriendelijk platform aan te bieden creëer je een heel nieuwe wereld van interacties. En interacties betekenen betrokkenheid, terugkerende bezoekers, en … klanten.

 

Vooruitgang

Van software-ontwikkelaars wordt wel eens gezegd dat zij enorm van video games houden omdat ‘ze een fictieve wereld bieden waar mensen je een taak geven, en dan voltooi je die taak en niemand verandert onderweg de taakomschrijving’. Programmeurs begrijpen wat ik bedoel 😉

In een wereld waar het leven zelf vaak aanvoelt als Sisyphus-arbeid, is het gevoel vooruitgang te boeken super-belangrijk. Het bestaan ​​van voortgangsbalken als onderdeel van een gebruikersinterface heeft waarschijnlijk al vermeden dat apparaten uit frustratie tegen de muur geknald werden.

Wat leren we daaruit? Hou je bezoekers niet voor de gek.Moeten ze een aantal stappen doorlopen? Geef dat dan van in den beginne helder aan. Toon steeds waar ze zich in het proces bevinden en welke stappen nog volgen. En vooral: vermijd verrassingen. Je hebt het zelf al wel meegemaakt. Je bezoekt een website waar men jou ‘gratis’ iets aanbiedt (een leuk artikel of zo). Dan kan je verwachten dat men graag jouw e-mail adres zou kennen, maar als men op de daaropvolgende schermen jou het hemd van het lijf vraagt, dan blijf je gefrustreerd achter en heeft die website niet alleen een mogelijke klant gemist maar, veel erger, een boze bezoeker achter gelaten.

 

Succes

Sterk gerelateerd aan duidelijke en eerlijke vooruitgangsinformatie is de uiteindelijke prestatie. Het gevoel van succes, de emotie die je krijgt als je iets echt afmaakt. Een gevoel van voldoening dat op heel diverse manieren gegeven kan worden. Een emotie die ook in belangrijke mate versterkt wordt door de erkenning van iemands ‘prestatie’.

Zelfs het aanbieden van een snelle “Hoera, je bent er helemaal door” na het voltooien van enkele stappen biedt al een leuke touch, een meerwaarde. Op die manier laat je jouw gebruikers zowel weten dat je hun tijd en moeite waardeert en dat het proces succesvol afgerond werd. Nu nog iets inbouwen dat deze bezoekers triggert om later nog eens terug te keren naar jouw website!

 

Exclusiviteit

Komaan, eerlijk blijven. Vind ook jij het niet af en toe heerlijk over iets te beschikken dat anderen in jouw omgeving leuk vinden, of gewoon niet hebben? Gewoon menselijk. En dat hoeft helemaal niet zo vreselijk te zijn als het klinkt.

Immers, allerlei producten worden geleverd met collectors-edities, ook exclusieve merkartikelen hebben hun duidelijke plaats in onze maatschappij. Misschien dus toch eens nadenken of jij vanuit jouw website op een of andere manier levenslange ‘fans’ kan scoren door hen iets exclusiefs aan te bieden? En dat moet je nu niet meteen vertalen in ‘duur’. Denk gewoon al maar aan de kracht van een persoonlijke, gepersonaliseerde beloning (fysiek of relationeel) als mensen meegaan in jouw verhaal.

Een tip uit mijn eigen leefwereld … bezoekers van Snelwebdesign.be kunnen een gratis e-boek toegestuurd krijgen. En ja, ze moeten daar enkele gegevens voor achterlaten. Maar in ruil daarvoor krijgen ze een gepersonaliseerd exemplaar. Niet alleen omdat op die manier het boekje een persoonlijke toets krijgt, maar vooral omdat deze heel persoonlijke werkwijze naadloos aansluit bij de ervaring die ik mijn klanten wil geven.

Moraal van het verhaal: biedt exclusiviteit, maar blijf in lijn met jouw activiteiten en filosofie!

 

Ontdekken

Ontdekking is een lastige. Een positieve ontdekking geeft uiteraard een goed gevoel. Maar in goed web design hebben we toch met zijn allen liever dat alles meteen helder is. Of beter: dat alle belangrijke zaken meteen helder zijn.

Jij wil met andere woorden niet dat mensen de knop ‘Nu Kopen’ moeten zoeken en ontdekken op jouw website. Maar misschien is het wel een idee om kleine leuke dingetjes in het design te stoppen die af en toe voor een prettig ‘aha-gevoel’ bij jouw bezoekers kunnen zorgen. Misschien toch eens over nadenken?

 

Surprise!

Last, but not least, wie houdt er niet van een leuke verrassing? En neen, hier bedoel ik iets anders dan in het vorige punt. Een verrassing moet je niet zoeken. Ze is er. Duidelijk, opvallend. En ze geeft jouw (trouwe, terugkerende) bezoeker meteen het gevoel dat er iets voor hem of haar klaar ligt.

Mensen krijgen graag iets. En dat kan zelfs gewoon een getekende badge zijn die hen voor hun trouw beloont, een gratis product uit jouw webshop, of tijdelijke toegang tot een aparte sectie, ….

Eigenlijk komt het neer op een flard song-tekst uit het oeuvre van Blink 182:

She left me roses by the stairs

Surprises let me know she cares

Echt, dat is waar het emotioneel belonen van jouw bezoekers rond draait. Laat hen weten dat je om hen geeft, dat je zowel hen als hun klant-zijn waardeert. Schreeuw het van de daken, maak het persoonlijk, gebruik positieve verrassingen, communiceer helder, biedt succes-ervaringen. Kortom: toon je appreciatie!

Ook graag meer en tevreden klanten via jouw website? We helpen je graag!