SEO-copywriting in 2024: Jouw ultieme gids

SEO-copywriting? Voor niet ingewijden: het schrijven van teksten voor web-pagina’s en blog-artikelen op een wijze dat niet alleen jouw bezoekers, maar ook Google (en andere zoekmachines) er van gaan likkebaarden.

Aangezien zoekmachines webpagina’s crawlen , moet de inhoud van jouw website worden afgestemd op de – steeds veranderende – algoritmen van zoekmachines. Daarnaast moet je duidelijk en gericht schrijven, zodat je publiek je website leuk vindt en er ook echt iets aan heeft.

Deze complete gids voor SEO-copywriting leidt jou vooreerst door het proces van trefwoordonderzoek en daarna door de 3 fasen van het schrijfproces.

By the way, als je een WordPress website hebt, dan kan je best de plugin ‘Yoast SEO’ installeren. Dit is immers een prachtig hulpmiddel om je te begeleiden naar een zoekmachine-vriendelijke website en dito teksten! En bovendien met een gratis versie die je al een heel stuk op weg helpt. Inclusief bijvoorbeeld een leesbaarheidsscore per pagina of blog-artikel.

Maar nu naar de kern van de zaak. Wil je de beste website laten maken in jouw niche? Wil je dat Google jouw website hoog scoort? Dan zal je er voor zorgen dat de lay-out van jouw website aantrekkelijk is. En dat de beveiliging en de snelheid tiptop in orde zijn. Of ook dat veel kwaliteitsvolle websites een link naar jouw website leggen. En dus ook … dat jouw teksten ‘top notch’ zijn. Wil je dat bereiken? Raap dan je moed bij mekaar en lees verder 😉

BEGIN MET EEN TREFWOORDENONDERZOEK

De allereerste stap in SEO-copywriting heeft weinig te maken met schrijven. Eerst moet je goed definiëren waarover, voor wie en met welk doel je gaat schrijven. Voor welke onderwerpen en termen wil je in Google gevonden worden? En dus is de eerste stap van SEO-copywriting een deugdelijk zoekwoordenonderzoek.

Een goed zoekwoordenonderzoek bestaat uit drie stappen:

1 – Beschrijf wat jou aanbod zo sterk maakt

Vooraleer je met het daadwerkelijke zoekwoordenonderzoek begint, zal je moeten nadenken over jouw missie. Datgene wat jou onderscheidt van de anderen. Noem het misschien beter jouw USP, jouw ‘Unique Selling Proposal’. Wat maakt jouw aanbod, jouw verhaal uniek? Neem de tijd om dat verhaal te formuleren, op te schrijven en te herschrijven.

2 – Maak een lijst met relevante zoekwoorden

Als je eenmaal jouw (uniek) verhaal hebt geformuleerd, kun je beginnen met het maken van een lijst van alle zoektermen (trefwoorden) waarop je wilt dat je website gevonden wordt. Als jouw USP duidelijk en gedetailleerd is, zal je weinig moeite hebben om zoektermen te bedenken die van toepassing zijn op jouw markt. Dat zijn de zoekwoorden waarop jij gevonden wil worden.

Wil je die oefening echt goed doen, kruip dan in de hoofden van jouw doelgroep. Waar zouden ze naar zoeken in Google? Welke termen zouden ze gebruiken? Denk ook aan combinaties en variaties van termen. Er bestaan heel wat tools om je daarbij te helpen, maar de beste methode is nog steeds zelf helemaal door de oefening te gaan.

En heb je dan dat waardevolle lijstje, haal er dan die ene meest belangrijke sleutelterm (focus keyword) uit en formuleer een kort, krachtig zinnetje dat de essentie weergeeft (focus keyphrase). Zij vormen de kern van jouw verdere schrijfoefening.

Het helpt ook om een tabel met jouw zoekwoorden en combinaties van trefwoorden te maken en deze te rangschikken volgens prioriteit. Welke komen het dichtst bij jouw missie en bij jouw doelgroep, en welke minder?

Wanneer je kiest welke zoekwoorden je als eerste wil aanpakken, moet je echter best ook overwegen hoe (on)waarschijnlijk het is dat jouw pagina’s voor dat specifieke zoekwoord zullen ranken. In veel gevallen kan het in eerste instantie een goede strategie zijn om te focussen op minder populaire zoekwoorden. Daarvoor is de concurrentie in Google immers minder groot.

Focussen op long-tail zoektermen is daarbij een geweldige SEO-tactiek. Long-tail zoektermen zijn trefwoorden die specifieker en meestal langer zijn dan de meer algemeen gebruikte trefwoorden. Longtail-zoekwoorden krijgen minder zoekverkeer, maar hebben meestal een hogere conversiewaarde (van bezoeker naar klant), omdat ze specifieker zijn. Hiermee trek je geleidelijk meer verkeer naar jouw site en word je gevonden door een nieuw en gemotiveerd publiek.

3 – Kijk naar de zoekintentie van jouw doelpubliek

Een gezonde SEO-strategie draait grotendeels rond het beantwoorden van vragen die mensen hebben. Wanneer iemand een zoekopdracht invoert in een zoekmachine, zijn ze op zoek naar iets.

Er zijn in grote lijnen 4 soorten intenties die deze mensen kunnen hebben:

  • Informatieve intentie: informatie vinden over een specifiek onderwerp.
  • Navigatie-intentie: die ene specifieke website vinden waar je naartoe wil.
  • Commerciële intentie: binnenkort iets kopen en ondertussen een vooronderzoek doen vooraleer tot de aankoop over te gaan.
  • Transactionele intentie: om meteen online iets te kopen.

De kunst bestaat er in om goed te definiëren welke zoekintenties jouw doelpubliek kan hebben en hoe je daarop een antwoord biedt. Je zal met andere woorden jouw zoekwoorden, of nog beter, jouw ‘long tail’ zoekwoorden in overeenstemming brengen met deze zoekintenties.

Daarnaast zal je, wanneer je zoekwoorden en intenties gekoppeld hebt en daarrond pagina’s bouwt uiteraard ook in je schrijfstijl rekening moeten houden met de zoekintentie waarvoor je schrijft. Daar kom ik later nog op terug.

NU NOG STERKE TEKSTEN SCHRIJVEN

De vorige stappen netjes doorlopen? Dan begint het echte schrijfwerk!

Zodra je je onderwerp of verhaal afgelijnd hebt, begint het eigenlijke SEO-copywriting! Zorg er alvast voor dat je voor elke relevante combinatie van zoekwoorden en zoekintenties die je bedenkt je ook een pagina of blog-artikel plant.

Het SEO-schrijfproces bestaat uit drie fasen: voorbereiden, schrijven en corrigeren (of redigeren).

Fase 1 van het schrijfproces: Je tekst voorbereiden

Voordat je je pen op het papier zet (of jouw vingers op het toetsenbord neerploft), moet je even de tijd nemen om goed na te denken. Je hebt je onderwerp in gedachten, maar vooraleer je gaat schrijven moet je ook duidelijke antwoorden hebben op de volgende vragen:

  1. Wat is het doel van je pagina of artikel? Waarom schrijf je? Wat wil je bereiken?
  2. Wat wordt de belangrijkste boodschap van je bericht? Wat is de belangrijkste vraag die je wil beantwoorden?
  3. Wie is je publiek? Waar zoeken zij naar? (Lees zeker ook ons artikel over MBTI!)
  4. Welke informatie heb je nodig om je stuk te schrijven?
  5. In welke volgorde ga je jouw informatie presenteren? Wat wordt de structuur van je artikel?
  6. En ook: wat wil je dat jouw lezers naar aanleiding van jouw pagina doen? Wat moet hun volgende stap zijn? (Dit wordt een onderwerp dat we in een apart artikel zullen behandelen)

Het doel van jouw tekst en zoekintentie

De eerste vraag in de lijst is: wat is het doel van jouw artikel? Het is belangrijk om daar van tevoren over na te denken, omdat het van invloed is op hoe je je artikel moet schrijven. Wil je gebruikers informeren? Hen amuseren? Of hen overhalen om iets op uw site te doen?

Deze voorbereidingsstap is ook het moment waarop je rekening moet houden met de intentie van jouw bezoeker. Als jouw zoekwoordonderzoek duidelijk heeft aangetoond dat de bedoeling achter een bepaalde zoekopdracht informatief is en je bijvoorbeeld een overtuigende, verkoopgerichte pagina voor dat zoekwoord schrijft, dan is dat uiteraard geen goede match.

Je moet dus goed nadenken over de intentie van je gebruiker voordat je gaat schrijven, simpelweg omdat een informatieve tekst anders is geschreven dan een overtuigende tekst. De taal die je gebruikt bij het schrijven van een informatieve tekst moet duidelijk en gericht zijn, terwijl overtuigende taal meestal erg positief is, met meer focus op de lezer. En grappige teksten hebben dan weer de neiging om meer informele taal, woordspelingen of overdrijvingen te gebruiken.

Structuur van jouw tekst

Een belangrijk element bij het plannen van jouw artikel of pagina is het opzetten van de structuur. De structuur van de tekst op jouw site is essentieel voor SEO-copywriting. Als je content een duidelijke structuur heeft, dan heb je een grotere kans om goed te scoren in Google.

Het loont echt de moeite om na te denken over de structuur van je stuk voordat je begint. Omdat de structuur het skelet van jouw tekst is: het zal de lezer helpen de hoofdpunten van het artikel te begrijpen.

Berichten en pagina’s met een duidelijke structuur zorgen voor hogere conversies op jouw website. Je hebt immers een grotere kans dat bezoekers producten kopen of later terugkeren naar jouw website als ze jouw boodschap goed begrijpen.

Fase 2 van het schrijfproces: Je tekst schrijven

Nu kan je eindelijk beginnen met het daadwerkelijke SEO-schrijfproces! Dit kost slechts ongeveer 20% van de totale tijd die je aan jouw artikel besteedt.

Schrijf gewoon!

De belangrijkste tip voor deze fase van SEO copywriting is om gewoon te schrijven. Mensen hebben vaak moeite met het bedenken van de eerste zin (of de eerste alinea). Maar in dit stadium kan je het schrijven van die eerste alinea helemaal overslaan. Schrijf gewoon een paar woorden op die verwijzen naar de inhoud die jouw eerste alinea zou moeten bevatten en begin met het schrijven van de verdere inhoud. Begin en einde zijn nu eenmaal gemakkelijker te schrijven als je de hoofdtekst van je bericht al hebt uitgewerkt.

Als een zin grammaticaal niet correct is of ongemakkelijk klinkt, ga dan gewoon door en maak je daar nog niet teveel zorgen over. Je kunt deze dingen herschrijven in de volgende fase. In de schrijffase is het belangrijk om in de flow van het schrijven te blijven.

Houd je aan de structuur van je tekst

Gebruik tijdens het schrijven de structuur die je in de voorbereidingsfase hebt gemaakt als schets en schrijf de alinea’s volgens dat plan. Zorg ervoor dat je duidelijke alinea’s schrijft. Begin elke alinea met de belangrijkste zin en leg deze vervolgens uit. Jouw lezers zullen de belangrijkste inhoud van jouw artikel kunnen begrijpen door alleen de eerste zinnen van jouw alinea’s te lezen.

Weet dat bezoekers jouw tekst veelal ‘scannen’ in plaats van rustig te lezen …

Zorg dat je tekst vlot leesbaar is

Lezen vanaf een scherm is moeilijk, dus als je wil dat jouw lezers jouw hele (blog)bericht of pagina lezen, dan moet het gemakkelijk leesbaar zijn. Berichten die leuk en gemakkelijk te lezen zijn, resulteren in meer terugkerende bezoekers en een hogere conversieratio.

Het is daarbij uiteraard weer heel belangrijk is dat jouw tekst goed is ‘gepitcht’ voor het publiek waarvoor je schrijft. Dat met andere woorden inhoud, vorm en schrijfstijl perfect matchen met de zoekintentie van jouw doelgroep.

Twee manieren om jouw schrijfstijl te verbeteren

Sommige mensen zijn natuurlijke schrijvers en hebben geen tips nodig voor hun SEO-copywriting – ze kunnen in een paar minuten een aantrekkelijk, leuk en leesbaar artikel schrijven. Anderen missen die vaardigheid. Maar hoewel aantrekkelijk schrijven een kwestie van talent is, helpt oefenen zeker! Laten we eens kijken naar twee schrijfstijlen om mee te experimenteren.

De omgekeerde piramidestijl

Een bekende schrijfstijl in de journalistiek is de ‘omgekeerde piramide’. Dat betekent dat je je belangrijkste informatie vooraf plaatst. Je begraaft je kernpunt niet halverwege de derde alinea, maar vertelt het hele verhaal in de eerste alinea. In de volgende paragrafen kan je dat dan nader toelichten. Maar je brengt meteen je belangrijkste boodschap over.

Verhaal vertellen

Iedereen houdt van een goed verhaal, en de meeste mensen kunnen waarschijnlijk ook een goed verhaal vertellen – vooral uit persoonlijke ervaring. Goed nieuws: je kunt de kracht van verhalen gebruiken in je SEO-kopie! Of het nu in blogposts of op productpagina’s is, het opnemen van een (relevant) verhaal zal een grote bijdrage leveren aan het wekken van de interesse van jouw lezer. Verhalen kunnen meer duidelijkheid bieden en kunnen jouw lezers zelfs helpen jou en jouw aanbod ‘top of mind’ te hebben wanneer ze iets zoeken waarvoor jij een aanbod hebt.

Tip: Lees veel!
Als je een aantrekkelijke schrijfstijl wil ontwikkelen, helpt het echt om veel te lezen. Lezen (romans, blogs, tijdschriften, wat dan ook) zal je inspireren om zelf je eigen sterke teksten te schrijven. Het leert je hoe andere mensen hun zinnen vormen en hun alinea’s opbouwen. Veel lezen leert je te spelen met taal.

Neem af en toe een pauze

SEO-copywriting kan een behoorlijk intensief proces zijn. Als je voor langere tijd schrijft, zal je merken dat concentreren moeilijker wordt. De exacte tijdspanne zal echter voor elk individu anders zijn. Als je merkt dat je geest begint af te dwalen, is dat het moment om een pauze te nemen.

Persoonlijk kan ik niet langer dan 20 minuten per keer schrijven. Wat misschien erg kort lijkt. Op dat moment sta ik op om even de tuin in te gaan, een kopje thee te zetten en/of even in de krant te duiken. Zelfs een pauze van een minuut kan voldoende zijn om met een fris en hernieuwd niveau van concentratie en creativiteit weer aan het schrijven te gaan.

Fase 3 van het SEO-copywritingproces: je tekst bewerken

Als je klaar bent met het schrijven van je stuk, heb je de eerste versie van je artikel. En daarmee zal je nu heel kritisch mee aan de slag gaan. Vergis je niet, deze laatste stap zal nog heel wat tijd (en gezucht) vragen.

Redigeren is de fase van het SEO-copywritingproces waarin je ‘je lievelingen moet doden’. Wees niet bang om delen weg te gooien. Je moet je bericht lezen en herlezen en herlezen en eventuele ongemakkelijke zinnen, onduidelijke bewoordingen en warrige alineastructuren corrigeren. Hier zijn vijf stappen die je kan doorlopen om jouw pagina of artikel grondig te bewerken.

Stap 1: Lees langzaam (en luidop)

Je kunt deze fase beginnen door je stuk langzaam te lezen (en zelfs hardop, dit kan echt helpen). Elke zin moet ‘vloeien’. En wees daarbij gerust heel kritisch op je eigen werk.

Stap 2: Focus op zinnen

Begin met ervoor te zorgen dat elke zin correct is. Focus op de spelling van woorden en herschrijf lastige formuleringen. Zorg ervoor dat zinnen grammaticaal goed in mekaar steken. Controleer ook op leesbaarheid. Zorg ervoor dat je zinnen niet te lang zijn.

Stap 3: Focus op alinea’s

Als alle zinnen in één alinea zijn goedgekeurd, kijk dan naar de structuur binnen een alinea en concentreer je op die eerste zin. Omvat die eerste kernzin echt wat je in die specifieke alinea wilde zeggen? Staan de zinnen in een alinea in een logische volgorde? Gebruik je overgangswoorden om de samenhang tussen zinnen duidelijk te maken?

Stap 4: Tekststructuur controleren

Controleer of de structuur tussen alinea’s duidelijk is. Staan de onderwerpen in je artikel in een logische volgorde, of moet je wat veranderen?

Controleer ook jouw titels en subtitels. Zorg ervoor dat jouw focus-zoekwoord voorkomt in jouw titels en subtitels. Maar net zo belangrijk: zorg ervoor dat de (sub)titels jouw lezers helpen de structuur van jouw tekst vlot te begrijpen.

Stap 5: Vraag om feedback

De allerlaatste stap in jouw SEO-copywritingproces is het krijgen van feedback. Nadat je je tekst hebt bewerkt, moet je mensen om feedback vragen. Familie, vrienden, collega’s, medewerkers, … Spoor hen aan heel open en kritisch naar jouw tekst te kijken.

Het is ook handig om iemand uit je doelgroep je berichten of pagina’s te laten nalezen om te testen of jouw boodschap goed wordt overgebracht. Feedback van iemand met professionele schrijf- en grammaticavaardigheden is natuurlijk altijd lekker meegenomen.

Maar er bestaan ook nog andere handige hulpmiddelen. Zo kunnen gebruikers van WordPress de plugin Yoast SEO installeren. Deze prachtige plugin heeft een gratis en een betalende versie. Maar zelfs in de gratis versie wordt je bij het schrijven en beoordelen van jouw berichten en pagina’s schitterend ondersteund met bijvoorbeeld een leesbaarheidsscore.

Conclusie: SEO-copywriting is een proces

SEO-copywriting werkt het beste als je een strak proces volgt. Hoewel niet iedereen van nature een goed schrijver is, is SEO-copywriting iets waar iedereen beter in kan worden door te oefenen.

Op de valreep nog twee tips:

Een artikel of een pagina op jouw website is nooit af. Herbekijk al jouw web-content regelmatig. Zo vermijd je dat jouw bezoekers afknappen op verouderde inhoud.

En in jouw pagina’s of blog-artikelen zal je jouw lezer ook de mogelijkheid moeten bieden om ‘de volgende stap’ te zetten (een formulier invullen, een offerte vragen, iets downloaden, een aankoop doen …). Dat doe je met wat we CTA’s – Call to Actions noemen. En dat onderwerp benen we binnenkort nog wel even voor jou uit!

OVER WEBWINNAAR

WebWinnaar is al sinds 2003 een webdesignbureau met een sterke reputatie (bekroond door Clickx!) en honderden tevreden klanten in binnen- en buitenland. Hoewel de focus op Vlaanderen ligt werden in de loop der jaren projecten gerealiseerd in 19 talen doorheen Europa en Azië.

Onze focus ligt op een vriendschappelijke en gelijkwaardige samenwerking met onze klanten. Onze websites en webshops zijn gekenmerkt door een uitstekende vindbaarheid in Google en de succesvolle vertaling van bezoekers naar klanten.

Wij leiden onze klanten steeds grondig op zodat zij zelfstandig hun websites kunnen onderhouden. Maar wij blijven ter beschikking voor meer doorgedreven ingrepen. Zonder onze klanten te binden met een onderhoudscontract.

Wil jij een sterke website of webshop die hoog scoort in Google?