Webwinnaar Webdesign - Hoe maak ik een goede mobiele landingspagina voor website of webshop

4 Gratis tips om landingspagina’s nieuwe klanten te laten genereren

Een landingspagina, dat is de pagina waarop je bezoeker valt als hij doorklikt vanop een resultaat in een zoekmachine. Dat kan een reguliere pagina van jouw website zijn, de startpagina bijvoorbeeld, of in vele gevallen ook een speciaal voor die zoekopdracht ontwikkelde pagina.

Besef dat een landingspagina het eerste contact is van jouw bezoeker, jouw potentiële klant, met jouw website. En je weet zeer goed: voor een eerste indruk krijg je geen tweede kans! Zeker niet bij de nog steeds groeiende groep mobiele gebruikers waar snelheid en efficiëntie enorm belangrijk zijn.

Is de (mobiele) landingspagina dus niet helemaal in orde, voldoet ze niet aan de verwachtingen van de bezoeker, of is ze gewoon te traag, dan is je potentiële klant vertrokken. Op zijn zachtst gezegd een gemiste kans.

Ik geef je in dit artikel dan ook graag 4 essentiële tips om je (mobiele) landingspagina’s zoveel mogelijk toekomstige klanten te laten genereren.

Weet wat je wil, maar ook wat je bezoeker wil

Elke pagina die je in je website stopt moet een doel hebben. Een weloverwogen doel. Zonder een helder en meetbaar doel heeft een webpagina eigenlijk niet zoveel zin.

Denk ook goed na hoe je dat doel wil meten. Ben je niet tevreden met het resultaat van een landingspagina, breng dan wijzigingen aan en vergelijk nieuwe met oude metingen.

Wat en hoe je meet? Dat is in hoge mate het domein van Google Analytics.

Rapporten zoals deze uit Google Analytics zullen je ook helpen te begrijpen wat jouw bezoeker en potentiële klant wil. Waarom hij op jouw website terecht komt en vooral of de inhoud met zijn/haar verwachting in overeenstemming was. Indien niet, dan zal de bounce ratio op die eerste pagina erg hoog liggen. Met andere woorden: de bezoeker landt op jouw pagina en is meteen weer weg …

Zorg er dus voor dat je de gedachtegang van je bezoeker begrijpt. De intentie van je gebruiker verschilt ook vaak per apparaat. Internet wordt op een mobiele telefoon immers anders gebruikt dan op een desktop. Het is dan ook niet logisch om je bezoeker op beide apparaten exact dezelfde informatie te bieden. Analyseer dus ook nauwkeurig het gedrag van jouw bezoeker per apparaat en probeer te achterhalen waar men naar op zoek is op mobiel, tablet en desktop. Pas als gevolg daarvan je communicatie per apparaat aan. Dit zal er voor zorgen dat jouw bezoekers optimaal converteren van ‘geïnteresseerde bezoekers’ tot ‘effectieve klanten’.

Val met de deur in huis

Het moet voor iedere bezoeker in één oogopslag duidelijk zijn dat jij een antwoord biedt op zijn of haar probleem, behoefte of vraag. Vermijd dus inleidende teksten en andere nietszeggende schermvulling. Maar maak met weinig woorden meteen duidelijk waarmee jij de bezoeker kan helpen.

Wat maakt jouw antwoord zo uniek en waardevol. Het is dat wat een bezoeker bij een eerste oogopslag moet zien en begrijpen. Wanneer bezoekers meerdere partijen natrekken (en geloof me, dat doen ze heus wel), dan zal jij met je juiste aanpak al meteen een enorme stap in de richting van ‘conversie’ gezet hebben.

Belangrijk is dat jouw sleutelboodschappen zich ‘boven de vouw’ (above the fold) bevinden. Dat is wat de bezoeker ziet bij het landen op jouw pagina. Scrollen is daarbij uit den boze. En dus zal je er terdege rekening moeten mee houden dat die vouw niet op dezelfde plaats ligt op een desktop, tablet of smartphone!

Hou het kort

Zorg ervoor dat je titel niet langer is dan 3 tot maximaal 5 woorden. Zo is je titel pakkend en past hij op alle apparaten steeds op 1 regel. Het is voor de bezoeker dan meteen duidelijk wat er van hem of haar verwacht wordt.

En nu kom ik een beetje op glad ijs … Want ik zou je aanraden om je pagina heel kort te houden. Maar elders op deze website vind je dan weer een pleidooi voor ‘lange content’, artikelen van meer dan pakweg 500 woorden. Hoe zit dat dan?

Eigenlijk kan je het simpel samenvatten. Beide zijn erg belangrijk. Optimaliseer je een landingspagina met het duidelijke doel ‘conversie’ te bereiken, hou het dan kort, zorg dat alles helder is boven de vouw en bied duidelijke acties aan. Maar zorg er wel voor dat de geïnteresseerde bezoeker meer uitgebreide content kan bereiken. Eventueel ‘onder de vouw’, maar best in aparte artikels. De twee zijn dus niet tegenstrijdig, maar complementair. Ze sluiten ook aan bij de MBTI-analyse van website bezoekers en hoe je daar mee om kan gaan.

Eenvoudige formulieren en duidelijke knoppen

Het aanmaken van een account of het invullen van een formulier kan op elk apparaat tot irritatie leiden. Op een mobiele telefoon is de gebruiker nog sneller geïrriteerd waardoor de kans op afhaken vergroot wordt. Dus: maak je formulier zo eenvoudig en kort mogelijk. Vermijd, waar mogelijk, open velden omdat de smartphonegebruiker dit ervaart als veel werk. Een kort en duidelijk formulier zorgt voor een grotere kans op invullen.

Gebruik de volledige breedte van het mobiele apparaat voor zowel de tekst, invulvelden en de bevestigingsbutton. Te kleine velden of buttons zijn bekende afhaakmomenten.

 

Hou er ook rekening mee dat ‘tijd’ vooral voor mobiele bezoekers van uitzonderlijk groot belang is. Maak het je bezoeker zo gemakkelijk mogelijk en neem hem of haar bij de hand. Het kopiëren en plakken van een telefoonnummer kan een afhaakmoment zijn, gebruik daarom buttons waarin je je bezoeker uitnodigt om meteen te bellen. Als je deze buttons meetbaar maakt in een tool als Google Tag Manager kan je direct zien of je gebruikers daadwerkelijk de actie uitvoeren.

Heb jij ook behoefte aan sterke landingspagina’s? Uiteraard! En dus helpen we je graag!