Webwinnaar Webdesign - SEO Aandachtspunten websites en webshops

SEO Zoekmachine optimalisatie – Enkele valkuilen

SEO (Search Engine Optimization – optimalisatie voor zoekmachines) is een complexe aangelegenheid, eigenlijk eentje voor professionals, copywriters misschien zelfs. Logisch, want veel SEO-tricks draaien om het manipuleren van inhoud en het ‘tweeken’ ervan voor zoekopdrachten.

Er zijn bepaalde keuzes die je bij het design van je website maakt die uiteindelijk van invloed zijn op de zoekvriendelijkheid van jouw website. Vermijd dus vanaf stap 1 de valkuilen die je op je weg zal vinden. Je wil toch gevonden worden, niet?

Een probleem … Google vult zelf in de zoekresultaten de beste plekjes al met betaalde vermeldingen. Maar recent onderzoek toont dat Google-gebruikers bereid zijn om verder te kijken dan de betaalde vermeldingen (velen zijn er zelfs redelijk ‘allergisch’ aan) om de echt goede website-aanbevelingen te vinden. Maar … hoe vermijd je de belangrijkste SEO-fouten zodat jouw website redelijk bovenaan de zoekresultaten verschijnt?

 

Fout N° 1 – Jouw website is niet ‘responsive’

Tegenwoordig gebeurt zowat alles mobiel. Dat betekent dat websites primair voor een mobiele ervaring moeten worden ontworpen. Dat betekent niet dat je desktop-gebruikers in de kou laat staan, maar het betekent wel dat je alles op alles moet zetten opdat de gebruikservaring op mobieltjes optimaal is! De hele website moet zich automatisch en perfect aanpassen aan de grootte van het scherm – dat heet ‘responsive’.

Open dus je website op een tablet en smartphone en kijk grondig na of alles op elke pagina past tussen de randjes van dat kleine scherm. Zijn knoppen goed zichtbaar en leesbaar? Worden afbeeldingen niet vervormd? Indien niet, dan heb je wat correctiewerk voor de boeg! Google ‘bestraft’ immers websites die niet perfect ‘responsive’ zijn.

 

Fout N° 2 – Problemen met de  ‘bruikbaarheid’ en leesbaarheid

Google houdt nogal van websites met een duidelijke navigatie. Alle pagina’s zijn aanwezig en gemakkelijk toegankelijk, er is geen ‘verborgen’ informatie. Als wat meteen toegankelijk is niet voldoende relevant lijkt volgens de algoritmes van Google, dan kan dat wel eens betekenen dat Google jouw website verticaal klasseert, met alle (zoekgerelateerde) gevolgen van dien.

Omdat de ogen van jouw bezoekers de neiging hebben om in een Z-patroon jouw pagina’s te scannen, is de navigatie veelal het eerste dat zij zien. Vandaar dat Google er ook zoveel belang aan hecht!

Het visuele aspect van een pagina helpt enorm om pagina’s te doorgronden, begrijpen en onthouden. Maar uiteindelijk moeten jouw bezoekers de woorden lezen. Wanneer dat een worsteling wordt, hebben websites last van zeer korte bezoekerstijden op pagina’s en hoge zogenaamde bounce-percentages.

Je weet uit eigen ervaring dat ook jouw bezoekers vandaag de dag niet veel geduld hebben. Het minste wat je kan doen, is de leeservaring voor hen gemakkelijk maken. Enkele basisregeltjes om over na te denken:

  • Tekst is (bijna) zwart op een witte (of tenminste lichte) achtergrond.
  • Gebruikte lettertype is eentje uit de zogenaamde schreef- of schreefloze families (wees dus voorzichtig met decoratieve lettertypes).
  • De lettergrootte en de lijnhoogte mogen niet te klein zijn.
  • Paragrafen bevatten best niet meer dan 3 of 4 regels.
  • Onderbreek grote hoeveelheden tekst met beelden en lijstjes!
  • Gebruik voldoende (sub-)titels. Dat stelt lezers (en zoekrobots) in staat om sneller te ontcijferen waar een pagina over gaat.

Help mij hoger te scoren in Google

Fout N° 3 – Slechte pop-ups

Iedereen heeft een hekel aan een slecht getimede, irrelevante of opdringerige pop-up. Google is zelfs zo ver gegaan dat mobiele websites die gebruik maken van wat zij als slechte en opdringerige pop-ups beschouwen, worden bestraft.

Gebruik dus slechts de minimal noodzakelijke ruimte voor pop-ups (of vermijd ze zoveel mogelijk …).

En als pop-ups moeten worden weergegeven op mobiele apparaten, verban ze dan helemaal naar de boven- of de onderzijde zodat ze niet in de weg staan van wat je eigenlijk wil vertellen.

 

Fout N° 4 – Afbeeldingen met overgewicht

Google beloont websites die snel zijn. Kijk dus ook het gewicht (en dus de laadtijd) van jouw afbeeldingen na! Want ook dit zal effect hebben op jouw prestaties in zoekmachines.

Waarom zou je immers een grote, zware foto van 2 MB gebruiken als het alleen als miniatuur in de website wordt weergegeven? Zorg er dus voor dat je je beelden in het juiste format gebruikt en ze door een compressiesoftware draait om het optimale gewicht te bekomen.

 

 

Fout N° 5 – Tekst over afbeeldingen

Er zijn twee redenen waarom het plaatsen van tekst over afbeeldingen geen goed idee is voor SEO.

De eerste reden heeft te maken met de leesbaarheid. Bedenk wat er gebeurt als tekst boven op een afbeelding wordt gelegd. Als er een duidelijk contrast tussen de twee is, zou de leesbaarheid goed moeten zijn. Maar wat als de tekst over een beeld met diverse kleurschakeringen wordt geplaatst? Op een mobiel apparaat zal dit mogelijk heel anders weergegeven worden, met alle gevolgen van dien voor de leesbaarheid …

Het bovenstaande geldt trouwens enkel voor tekst die ‘los’ boven een beeld wordt geplaatst. Als de tekst echter in een afbeeldingsbestand wordt geplakt, kunnen zoekrobots dit zelfs niet detecteren.

Kortom, misschien is het wel beter om tekst op afbeeldingen gewoon te vermijden, tenzij je de ideale leesbaarheid op alle platformen én voor Google kan garanderen.

 

Fout N° 6 – Gebrek aan vertrouwen

Tot slot wil ik het even hebben over ‘beveiliging’ en ‘vertrouwen’. Dit zijn aspecten waaraan Google veel waarde hecht. De moeite dus om er even bij stil te staan!

Eigenlijk hangt dit aspect sterk samen met het type website. Maar het is hoe dan ook een goed idee om je website op een beveiligde omgeving te plaatsen (HTTPS). Neen, even strenger, plaats je website op een beveiligde omgeving. Punt uit. Je wil toch geen vermelding bij jouw website dat het een onveilige site is?

Het is mogelijk ook een goed idee om her en der ‘badges’ te plaatsen met bijvoorbeeld verwijzing naar de veilige betaalmethodes die je aanbiedt? Dit soort dingen geven jouw bezoekers alvast een veilig gevoel. Je score in Google zal er wel bij varen en uiteindelijk zullen meer bezoekers converteren tot klanten!

 

Tot slot

Uiteraard zijn de hierboven vermelde aandachtspunten slechts een beperkt deeltje van het hele SEO-gebeuren. Maar … draag alvast zorg voor deze elementen. Je zal versteld staan van het effect van verbeterde prestaties, beveiliging en bruikbaarheid op de ranking van jouw website!

Scoor je niet hoog genoeg in Google? We helpen je graag!