Webwinnaar - Vermijd deze webdesign fouten bij het maken van jouw nieuwe website

Een nieuwe website maken – Vermijd deze 10 fouten

Een nieuwe website laten ontwikkelen is altijd een flinke uitdaging. De meeste ondernemers onderschatten ook de valkuilen bij het laten maken van een nieuwe website. Heb jij plannen om een nieuwe website te lanceren? Let dan zeker goed op. Als je onderstaande valkuilen vermijdt, dan ben je al goed op weg!

Joepie, een nieuwe website (deel 1)

Vergeet niet dat jouw nieuwe website slechts een onderdeel is van je strategie. Maak dus eerst en vooral heel helder hoe jouw website past in je digitale strategie, meer nog, in je algemene strategie. Wat wil je bereiken? Hoe ga je dat doen? En vooral, hoe past jouw nieuwe website in dat plaatje?

Vertrek vanuit je bezoekers, je toekomstige klanten

Ja, je wil wat vertellen. En ja, wat je te bieden hebt is heus wel boeiend. Maar bezoekers surfen langs jouw nieuwe website om binnen de kortste keren te weten of jij biedt wat zij zoeken. Informatie, een dienst, een oplossing voor hun probleem.

Als je vertrekt vanuit dat standpunt, dan kan je netjes uittekenen hoe bezoekers door jouw website zouden moeten surfen. Teken de structuur van jouw nieuwe website uit vanuit die optiek. Alles wat daar maar matig in past – zoals de geschiedenis van jouw bedrijf – mag er dan wel in, maar het mag niet in de weg staan van dat ideale parcours van jouw website-bezoekers.

 

Een re-design van je website? Bepaal je strategie!

Heb je al een website en wil je graag een nieuwe website? Een re-design? Begin de oefening dan alvast met het hoofd lekker schuin te houden en eens diep na te denken over je strategie.

Wat is het doel van de nieuwe website, de re-design? Wat moet er verbeterd worden ten overstaan je huidige website? Bepaal ook hoe je gaat meten of jouw nieuwe website beter presteert dan de huidige. En werk in detail de strategie uit om jouw doel te bereiken.

Plak dus nooit gewoon de teksten van je oude website in jouw nieuwe website. Oude wijn in nieuwe zakken smaakt zeker niet beter …

 

Ga niet overhaast te werk

Uiteraard wil je zo snel mogelijk over je nieuwe website kunnen beschikken. Je hebt een schitterend idee en dan moet het snel gaan. Maar net daar ligt een grote valkuil. Laat gerust de nodige tijd tussen idee en het live gaan van jouw nieuwe website.

Elk aspect van het ontwikkelingsproject verdient immers de nodige aandacht. Er is de idee-vorming, de strategie-bepaling, de structuur-tekening, het ontwikkelen van de lay-out, het schrijven van teksten en het zoeken van de juiste beelden. En zo is er nog veel meer waar je moet op letten. Wij houden daar op en top rekening mee in de WebWinnaar werkwijze (4-stappenplan).

Dit is een aspect waar ik bij de ontwikkeling van een nieuwe website steeds op wijs. Haast en spoed is zelden goed! Kwaliteit gaat altijd boven snelheid. De kunst bestaat er in het juiste evenwicht te vinden.

 

O wat een mooi design

Ja, uiteraard wil je dat jouw nieuwe website er leuk uit ziet. Dat hij zich qua design duidelijk onderscheidt van de rest. En uiteraard is dat belangrijk. Maar vergeet vooral niet: de inhoud van je nieuwe website is oneindig veel belangrijker dan de lay-out.

Zorg vooral voor een eenvoudige, heldere navigatie en een goed geplande ‘customer journey’. De vormgeving bouw je daarrond, niet omgekeerd!

 

Denk mobiel

Google is zeer duidelijk. In de zoekmachine wordt de voorkeur gegeven aan websites die perfect aangepast zijn voor smartphones en tablets. Met andere woorden, websites die dat niet zijn worden minder prominent getoond in de zoekresultaten.

En toch vertrekken veel webdesigners nog altijd van een design op groot scherm om daarna te kijken of ook op kleinere formaten alles leuk weergegeven wordt. Terwijl het eigenlijk bijna omgekeerd zou moeten zijn!

 

Hou de zoekmachines te vriend

Wil je gevonden worden? Denk dan goed na over zoektermen. Op welke zoektermen wil je echt wel gevonden worden. En ontwerp de tekst-structuur van jouw web-pagina’s rond deze zoekwoorden.

Heb je al een website? Trek dan de nodige lessen uit de huidige scores. Gebruik daarbij alle informatie die je kan vinden. Bijvoorbeeld vanuit Google Analytics.

Het is belangrijk op elk moment te weten hoe jouw website of webshop scoort in Google en de andere zoekmachines en waar de zwakke punten liggen. Wij helpen je uiteraard met een grondige SEO-Audit en zowel On Page Optimalisatie (in je website) als Off Page Optimalisatie (rond juw website).

En vergeet ook niet dat jouw oude web-pagina’s nog in de zoekmachines zitten. Wat betekent dat je niet mag vergeten de zoekmachines (Google dus) op te leiden opdat mensen die jou vinden via de niet meer bestaande oude pagina’s toch lekker op jouw nieuwe website terecht komen!

 

Hou je pagina’s lekker snel

Vrij snel is eigenlijk te traag. Pagina’s moeten supersnel inladen, anders zijn je bezoekers weg. Het zal je niet verbazen, ook Google vindt laadsnelheid een belangrijk criterium.

Let dus vooral op het gewicht van de afbeeldingen. Jaag ze misschien ook door een zogenaamde compressor.

Let ook op de laadsnelheid van de gebruikte scripts. Hoe lichter, hoe sneller. Hoe sneller, hoe beter.

Uiteraard is laadsnelheid een belangrijk thema in de WebWinnaar SEO-Audit.

 

HTTPS – een beveiligde omgeving

Je vraagt je af hoe het mogelijk is, maar toch worden er nog altijd nieuwe websites gelanceerd die niet op een beveiligde omgeving (HTTPS) gehost worden.

Daar is een zogenaamd SSL-certificaat (Secure Socket Layer) voor nodig. Soms is dat inbegrepen in de prijs van de hosting, in andere gevallen moet je daarvoor extra bijbetalen.

Een dergelijk SSL certificaat zorgt voor de “S” in HTTPS en verzekert dat alle gegevens op een beveiligde manier over het internet gestuurd worden.

Niet alleen is een website met een SSL-certificaat veiliger voor bezoekers, maar ook Google is daar zeer gevoelig voor. Websites die niet op een HTTPS-omgeving staan worden sterk gepenaliseerd in de zoekresultaten.

 

Joepie, een nieuwe website (deel 2)

Jouw nieuwe website lijkt klaar. Hij kan live. Het juiste moment om even tevreden achterover te leunen met een goed glas. Maar opgelet, dan begint het werk pas. Een goede website leeft immers en wordt inhoudelijk doorlopend aangepast en up-to-date gehouden.

Je volgt uiteraard ook constant de bezoekersstatistieken en de conversiepercentages op en verbetert de structuur en de inhoud waar nodig.

 

Samengevat

Orden gerust al zelf je ideeën voor je met een webdesign-bureau aan de slag gaat. En werk daarna zeer nauw samen doorheen het hele traject.

Dat is overigens onze standaard aanpak. WebWinnaar werkt niet vóór jou, maar met jou aan je nieuwe website.

Erover babbelen? Vraag gerust een vrijblijvend gesprek!

Een nieuwe website zonder in al die valkuilen te trappen? WebWinnaar is er voor jou!