WebWinnaar - Webdesign en Wireframes - Wij maken mooie nieuwe websites of webshops die hoog scoren in Google en andere zoekmachines

6 Gratis tips voor sterke content op jouw website

Zonder content is er geen online marketing, punt. Maar als je daadwerkelijk succes wilt boeken met je content, moet je het wel goed aanpakken!

Content Marketing is doorslaggevend voor je online succes. Maar hoe spring jij nu met je hoogwaardige content boven je concurrenten uit?

Voor je content, in welke vorm dan ook, is kwaliteit essentieel. Zoekmachines gaan meer en meer op zoek naar kwaliteitsvolle inhoud. Volg dus alvast scrupuleus de Richtlijnen van Google. Binnen dat kader definieer je waarom jouw website uniek is voor bezoekers en begin je te schrijven. Schrijf vooral ‘rechtstreeks’ voor je bezoekers (en daarnaast een beetje voor Google). Is dat veel werk? Vraagt dat veel tijd of eventueel een extern budget? Kan zijn, maar de kwaliteit van je content is die investering zeker waard!

Schrijf voor je doelgroep

Uiteraard moet je dan eerst goed weten wie of wat jouw doelgroep is.

En als iemand uit jouw doelgroep uiteindelijk op jouw website terecht komt, weet die bezoeker dan in één oogopslag wie je bent, wat je doet en waarom hij of zij bij jou moet zijn? Aan de hand van de juiste data kun je nagaan wat je doelgroep op het web zoekt en met programma’s zoals MouseTracker kun je zien wat zij precies doen op je site.

Voor jou is het logisch dat je bijvoorbeeld de leukste kinderknuffels ter wereld biedt, maar een bezoeker moet daar nog van overtuigd worden.

Jij biedt de beste oplossing voor het probleem of de vraag van je doelgroep. Toon dat dan ook op een klantgerichte manier. Iemand die op jouw website terecht komt, is in principe al geïnteresseerd. Je wil dus deze bezoeker aantrekken en overtuigen met de bijzondere kwaliteiten van jouw organisatie, jouw dienst, jouw product.

Zorg dus dat jouw website eruit springt. Maar hoe doe je dat?

 

Web-content is onderdeel van jouw marketingstrategie

Het succes van je website hangt niet alleen van de inhoud af. Je kunt briljante content hebben, maar geen bezoekers trekken. Een succesvolle marketingstrategie (content marketing) moet er voor zorgen dat alles netjes in mekaar klikt. Al jouw marketing-inspanningen moeten leiden tot conversie van ‘geïnteresseerden’ en ‘bezoekers’ tot echte klanten. Denk daarbij aan zogenaamde call-to-actions en teken het verhaal van de ‘customer journey’ (de reis van jouw bezoeker tot echte klant) helemaal uit. Wat is het gewenste pad van een bezoeker in jouw website? Hoe leid je iemand tot een offertevraag, een bestelling, …

Naast content en conversie is zoekmachine optimalisatie heel belangrijk, want doelgerichte SEO (Search Engine Optimisation) zorgt ervoor dat je website hoger scoort in zoekmachines als Google en Bing.

Wanneer je in je online strategie de bovenstaande elementen goed verzorgt, dan zal je snel het effect zien in je bezoekersaantallen en conversies (Google Analytics). Als je dan ook nog eens een subliem product of fantastische dienst biedt, kan het al helemaal niet meer fout lopen!

 

Spreek je bezoekers heel persoonlijk aan

Het wordt voor potentiële klanten steeds moeilijker om juiste en betrouwbare informatie uit het massa-aanbod op het internet te filteren. Je moet dus op een unieke manier duidelijk maken dat jij de beste producten of diensten biedt (een beetje trots is toegelaten). Zorg dat jouw website zich onderscheidt van alle middelmatige websites en blogs. Doe dat door een opvallende en frisse lay-out, verslavend goede content en een bijna persoonlijke aanpak.

Probeer dus zo goed als het kan een ‘gepersonaliseerde marketing’ te voeren. Het belang van zogenaamde ‘micro-targetting’ groeit immers sensationeel. Spreek jouw bezoeker dus aan met een aangepast aanbod, een bijna persoonlijk antwoord op zijn / haar vraag of behoefte. Uiteraard vraagt dat inspanningen, uiteraard zal je vergelijkbare inhoud anders moeten verpakken als antwoord op gelijkaardige maar toch ietwat verschillende behoeften. Ga je nog iets verder? Sleutel dan aan een interactieve werkwijze. Open misschien een chatbox met jouw bezoekers. We helpen je graag op weg, ook met volledig gratis tools!

 

Ken het profiel van jouw bezoekers

Je hebt diverse mogelijkheden om jouw website te laten ‘beklijven’.

Laat klanten of medewerkers hun verhaal vertellen op je website. Een geschreven getuigenis is een stap in de goede richting, een live streaming zal echter nog veel meer impact hebben.

Misschien is jouw doelgroep vrij ‘hip en trendy’? Zorg er dan voor dat mensen gemakkelijk met hun social media accounts kunnen inloggen, want dat verbetert hun persoonlijke ervaring, hun ‘customer journey’. Maar voor je gaat investeren in Snapchat-filmpjes en dat soort dingen onderzoek je natuurlijk eerst of dit wel bij jou en je potentiële klant past. Blijf in ieder geval trouw aan de visie en uitstraling van jouw zaak en koppel die via het web aan de noden en gewoontes van je doelgroep. Schrijf daarvoor je contentstrategie uit, dat zal je zeker helpen om onderweg niet af te dwalen.

Klik hier om jouw website te versterken dankzij een stevige content marketing strategie

Onderschat de kracht van video niet

Ook al zijn jouw teksten mega-fantastisch en tegelijk persoonlijk gericht aan jouw bezoekers én helemaal geoptimaliseerd voor zoekmachines zoals Google en Bing, dan nog zal je het gebruik van video willen overwegen.

De waarde van video in je contentstrategie kan je moeilijk onderschatten. Je kan die onderdeeltjes dan weer vlot gebruiken in je sociale media en bovendien zijn ze nog makkelijk deelbaar ook (‘sharen’).

Video’s geven bezoekers een ervaring, wat betekent dat de kwaliteit en impact van een filmpje afhangt van de beleving die het brengt. Je hoeft dus geen ingewikkeld verhaal uiteen te zetten, maar je kan op een laagdrempelige manier gewoon de meerwaarde van je product of dienst belichten. Even over nadenken?

 

Het doel? Conversie!

Je website is de link tussen de vraag of behoefte van de bezoeker en jouw aanbod. Welk doel heb je precies met je website? Wil je dat mensen een offerte aanvragen, dan zorg je dat knoppen als ‘contact’ en ‘offerte aanvragen’ opvallen. Op deze manier focussen op de conversie van je website zorgt voor een goede gebruikerservaring.

Naast kwaliteitscontent is het dus ook belangrijk om een gebruiksvriendelijke website te bieden die op functionele wijze jouw doel nastreeft. Gebruiksvriendelijkheid speelt overigens ook een zeer belangrijke rol in de waardering die Google heeft voor je website. Zo komt je website hoger in de resultaten van de zoekmachines én begeleid je jouw bezoekers doelgericht. Twee vliegen in één klap!

Kan je wat hulp gebruiken bij je Content Marketing strategie? WebWinnaar staat klaar voor jou!