Webwinnaar - E-mail marketing campagne - De basisregels

E-mail marketing – de basisregels

Iedereen kent het, zowat iedereen heeft het, en iedereen haat het … spam. Daar wil je dus zeker niet tussen geraken met jouw teerbeminde e-mail marketing campagne. Want jij bent eerbaar en wil de geadresseerde enkel maar helpen, toch?

Maar hoe ga je dat voor mekaar krijgen? Hoe ga je eruit springen, uit die massa mails die eenieder in zijn bakje krijgt? En hoe ga je er voor zorgen dat jouw geadresseerde niet meteen afhaakt? Volg scrupuleus de basisregels van een goede e-mail marketing campagne en je bent al een flink stuk op weg naar succes!

Regel 1 voor jouw e-mail marketing campagne: Bepaal het doel en het plan

Verstuur nooit een mailing zonder een kristalhelder doel. Wat wil je bereiken met je mailing campagne? Hogere verkoop? Informatie verstrekken? Bestaande klanten verwennen? Of gewoon met een klein bericht onder de aandacht van je doelgroep blijven?

Zorg er voor dat de prikkel die je met je e-mail campagne geeft perfect past in je content marketing plan. Zo zal jouw website meteen een pak effectiever worden.
Stem dus zeker alle kanalen in je content marketing plan goed op elkaar af. Integreer mailings dus net zoals je dat eventueel doet met een eventuele blog, Facebook, LinkedIn, … Zo ben je zeker dat de verschillende kanalen in je marketing mix elkaar versterken in plaats van afzonderlijk van elkaar te functioneren of mekaar zelfs te kannibaliseren (overaanbod).

Denk in je (e-mail marketing) plan ook goed na over de vraag welke frequentie je aankan én welke frequentie aanvaardbaar is voor je (potentiële) klanten. Liever een wat lagere frequentie met altijd relevante info, dan een overmatig snel ritme waarbij er af en toe eigenlijk helemaal niets van enige waarde voor jouw doelgroep te ontdekken valt.

Ook de inhoud van je mailing beïnvloedt de frequentie. Nieuwsbrieven met een niet-commerciële inhoud en puur nieuws of interessante informatie worden minder snel als storend ervaren.

Regel 2 voor jouw e-mail marketing campagne: Respecteer de wet op de bescherming van de privacy

Simpelweg een lijst met e-mail adressen kopen of kopiëren van een bevriend ondernemer is uit den boze. Sinds de invoering van de GDPR (General Data Protection Regulation) is het gewoonweg verboden mailing campagnes te doen naar mensen die daar niet expliciet hun toestemming voor gegeven hebben.

Het opbouwen van een goede mailinglijst met geïnteresseerde lezers is dus van het grootste belang. Vraag mensen om hun e-mailadres (eventueel in ruil voor een voordeel zoals het gratis ontvangen van een e-boek of een artikel vol praktische tips). Deel je doelgroep op in segmenten, zodat je je boodschappen beter kan afstemmen op de behoeften en wensen van je prospecten of klanten. En spreek als gevolg van die stappen je geadresseerden zo persoonlijk mogelijk aan.

Je mag wel ongevraagd e-mails versturen naar je klanten en ook naar niet persoonlijke adressen, zoals info@ of contact@. Alle andere adressen vereisen dat je vooraf een expliciete goedkeuring, een opt-in (inschrijving) hebt bekomen. Een duidelijke toestemming van de ontvanger om commerciële e-mail berichten van jou te ontvangen.

Je kan er ook voor kiezen om een dubbele opt-in toe te passen. Daarbij wordt het adres pas toegevoegd als de ontvanger nog eens via e-mail bevestigd. Op die manier weet je zeker dat het opgegeven e-mail adres correct is (en zo vermijd je o.a. foutief geschreven e-mail adressen). Veel e-mail systemen voorzien in de mogelijkheid om op die manier online inschrijvingen te verzamelen en versturen degelijke berichten automatisch bij elke aanmelding.

Voorzie onderaan in je mailing ook een opt-out mogelijkheid (uitschrijven) en een link naar een pagina waar de geadresseerde zijn voorkeuren kan aanpassen. Ook dit wordt door de meeste (goede) mailing-providers voorzien (Mailchimp bijvoorbeeld).

Nog een opmerking:

  • Uitzonderlijk mag je naar individuele personen één ongevraagde e-mail versturen om te vragen of hij/zij in de toekomst commercieel benaderd wil worden. Personen die zijn ingeschreven op de Bel-me-niet-meer-lijst, mag je echter nooit mailen.
  • Rechtspersonen vormen hier een uitzondering op. Je hebt geen toestemming nodig om, bijvoorbeeld, organisaties te e-mailen op hun info@ of contact@ mail adres.

TIP: Lees ook het artikel ‘E-mail marketing – Hoe begin ik er aan?‘.

Regel 3 voor jouw e-mail marketing campagne: Verzorg inhoud en vormgeving

Veel hangt natuurlijk af van het onderwerp, de huisstijl van jouw zaak, de voorkeuren van jouw doelgroep, tot zelfs het seizoen.

Maar hieronder geven we graag toch een aantal essentiële tips waarmee je in elke mailing campagne rekening moet houden.

Denk mobiel

Wist je dat meer dan 50% van de mensen e-mails lezen op een mobiel toestel (tablet of smartphone)? E-mail berichten consulteren doen heel wat mensen zelfs als eerste activiteit na het opstaan! Je zorgt er dus maar beter voor dat je berichten aangepast zijn voor smartphone gebruikers. Maak de actieknoppen (CTA – Call to Action) groot genoeg en zorg voor korte titels en tekstjes die verwijzen naar meer info of een webpagina. Bied je een formulier? Houd het dan super kort.

  • Verzorg het eerste wat men ziet
  • Zorg ervoor dat de afzender een vertrouwd iemand is (geen ‘anonieme’ mailbox)
  • Denk goed na over een pakkende titel
  • Zorg ook voor een onmiddellijk zichtbare sterke pre-header (teaser)
  • Personaliseer je mail en vermeld de naam van de ontvanger
  • Zorg dus dat je opvalt en je boodschap boven de vouw zichtbaar is

Jouw geadresseerden krijgen een pak mails binnen. Met deze kleine, maar belangrijke tips springt jouw e-mail campagne uit de massa. Het zal je ratio ‘Click to open’ de hoogte in jagen.

Stuur juist getimede, relevante content

Zorg voor interessante inhoud en overlaad je bericht niet (één verhaal, één nieuwsitem, één promotie, …). Stuur je e-mails uit wanneer jouw doelgroep online is en zorg voor duidelijke CTA-buttons (actieknoppen) die de ontvanger overhalen de door jou gewenste actie uit te voeren.

Gebruik niet té veel afbeeldingen

In de meeste verwerkingspakketten voor e-mails (zoals bijvoorbeeld Outlook) worden afbeeldingen niet standaard ingeladen en zijn ze dus niet meteen zichtbaar. Gebruik enkel lage-resolutie foto’s die snel laden en voorzie een alt-tekst in je html-code. Een link naar een web-versie van je bericht is uiteraard ook een goed idee.

 

En tot slot: test en her-test jouw e-mail campagne tot je echt zeker van je stuk bent! Kijk ook hoe collega’s en vrienden er op reageren.

Kan je wat hulp gebruiken bij je E-mail Marketing strategie? We helpen je graag!